Waarom Google Pagepseed Insights niets zeggen over de snelheid van je shop

BEST PRACTICE

Waarom de Google Pagespeed Insights tool merchants soms op het verkeerde been kan zetten

Kimberly

Kimberly 19 augustus 2019

Wat is de Google Pagespeed Insights tool?

Simpel gezegd is de gratis Google Pagespeed Insights een tool die is ontworpen om met de opgave van één URL feedback te geven op de volgende punten:
  • Performance
  • (Google’s) Best Practices
  • Performance van desktop of mobiel

 

In totaal geeft Google je een rapportcijfer tussen de 0/100, samen met nog wat adviezen die je kunnen helpen om je score te verbeteren.

 

De grootste misvatting van Google Pagespeed Insights is dat deze de snelheid van je website zou meten. Technisch gezien is dat niet wat er wordt gedaan. Google Pagespeed Insights richten zich voornamelijk op progressive web metrics. Kort gezegd meten deze metric de user experience, waarvan de prestatie wordt omgezet in een performance score.

 

Heb je niet alle Best Practices van Google toegepast? Dan krijg je een lage score. Heeft jouw site volgens Google weinig verbetering nodig? Dan word je verblijd met een groene score. Snelheid zit ook in de mix, maar is niet het kernpunt van je rapportcijfer. Kijk daarom verder dan de Google Pagespeed Score!

 

Ons advies: merchants moeten zich niet teveel van Google Pagespeed Insights aantrekken en kunnen beter de ontwikkeltijd investeren in functionaliteiten en algehele beleving met mooi beeldmateriaal voor de klant.

De Google Pagespeed Insights zijn een goede richtlijn om te laten zien hoe je jouw webshop eventueel kan verbeteren. Het biedt zeker inzichten, maar het doel om die 100/100 score te halen kan iets zijn waar veel merchants over struikelen. Vooral voor webshop eigenaren kan het lastig zijn om de perfecte snelheidsscore te halen. Maar de grote vraag is natuurlijk: maak dat wat uit?

 

Het issue met de Google Pagespeed Insights is vooral dat Google niet je werkelijke laadsnelheid meet. Het rapportcijfer dat Google je geeft is gebaseerd op hun eigen best practices. Deze inzichten zijn zeker geschikt om als richtlijn te gebruiken, maar wees kritisch want Google’s adviezen zijn niet altijd geschikt voor jouw specifieke e-commerce oplossing. Een snelle laadsnelheid is zeker belangrijk, maar het cijfer dat Google Pagespeed Insights samenstelt is niet representatief voor de daadwerkelijke laadsnelheid. 

Het verschil tussen webshops en websites

Of je een webshop of website hebt is nogal van belang bij het beoordelen van de Google Pagespeed Insights score. Het grote verschil namelijk is dat websites vaak een redelijk simpele opzet hebben, zonder spannende functionaliteiten. Terwijl zelfs de meest basic webshops vaak gebruik moeten maken complexe Javascript functies om iets essentieels zoals een checkout toe te voegen.

 

Google houdt in dit geval geen rekening met e-commerce. Heb je meerdere regels Javascript nodig om je checkout vlekkeloos te laten verlopen? Dat kan Google pijnlijk afstraffen. Terwijl dit soms toch echte de beste manier is om je webshop goed te laten lopen.

Amazon Pagespeed

De perfecte snelheid halen is lastig

Investeer in een goede server

× Stel je vraag aan ons!