B2B webshops lopen in het algemeen wat achter op B2C-webshops. Wat kan B2B leren van B2C? Welke verbetermogelijkheden zijn er nog en hoe haal je het beste uit jouw webshop?

Pas op voor de Boiling Frog

Je kent het verhaal vast wel van de Boiling Frog. Als je een kikker in een pan doet en het water zachtjes laat koken, zal de kikker in de pan blijven zitten, omdat hij het gevaar niet ziet en niet door heeft wanneer het water te warm is. Wil je echter een kikker in een pan met kokend water doen, springt hij direct weg. B2B-bedrijven werken vaak met processen die al twintig, dertig jaar prima werken, maar er tegelijkertijd voor zorgen dat ze aan alle kanten in worden gehaald zonder dat ze dit echt in de gaten hebben. Voor deze B2B-bedrijven geldt dat ze sneller moeten accelereren dan dat ze nu doen.

De B2C-wereld vindt het Boiling Frog effect minder vaak plaats, want je raakt veel sneller je bestaansrecht kwijt als je niet meegaat met de nieuwste ontwikkelingen. Bij B2B gaat het proces trager, is er minder competitie en meer loyaliteit. Hierdoor worden de gevolgen zoals inkomstendalingen op de lange termijn niet opgemerkt.

De perfecte klantbeleving

De klantbeleving kan bij veel B2B-webshops nog wel een inhaalslag maken. Zoekfuncties functioneren niet altijd even goed, producten staan niet op logische plaatsen of ontbreken nog. Hoe zit het met de service? Voor B2C is de klantbeleving erg belangrijk en er wordt dan ook veel rekening mee gehouden. Hierdoor raken consumenten steeds meer gewend aan de perfecte klantbeleving en verwachten ze dit ook wanneer ze iets voor de zaak moeten kopen. Richt je altijd op de behoefte van je ideale klant en leef je in. Als je je alleen op je huidige klanten richt, ben je vooral aan het onderhouden en vindt er geen innovatie plaats.

Tip:

Hang de persona’s van jouw klanten aan de muur in het bedrijf. Krijg je een vraag? Plak die dan bij de juiste persona. Past de vraag bij geen enkele persona? Hang hem er dan naast, zodat je extra persona’s kunt creëren en een nog beter beeld van jouw klant krijgt. 

Heb jij nog openingstijden op je webshop?

B2B-webshops hebben vaak nog een 9-tot-5-mentaliteit. De webshop is bijvoorbeeld op feestdagen gesloten en de service desk is niet bereikbaar in de weekenden of avonden. Terwijl dat juist de momenten kunnen zijn waarop je klanten de tijd hebben om op je shop te kijken. Overdag zijn ze vaak vooral druk aan het werk. Er zijn ook steeds meer bedrijven die al vroeg in de ochtend actief zijn.

Ga voor video!

B2C doet steeds meer met beeldmateriaal. Denk aan foto’s en videomateriaal. Er zijn maar weinig B2B-bedrijven die in YouTube investeren. Een gemiste kans: mensen zijn visueel ingesteld en zoekmachines tonen vaak als eerste resultaten de video’s van YouTube. Denk nou niet dat jouw doelgroep niet actief is op dit videoplatform, want er wordt vaker dan jij denkt gezocht op specifieke handleidingen, instructies of tips. Zet je er goede ondertiteling bij in het Engels, dan is je bereik meteen wereldwijd. Er is bijna geen reclamebureau dat daar tegenop kan.

YouTube is een investering. Je moet voor kwalitatieve video’s vaak initieel een flinke som geld neerleggen, dat je niet direct terugverdient. Maar succesvolle marketing kost natuurlijk altijd geld, denk bijvoorbeeld aan Google Ads campagnes. Als je video gebruikt, zorg er dan voor dat je een goede strategie en planning hebt.

Een voordeel van YouTube-video’s is dat je video altijd online blijft staan en dus jarenlang voor meer bereik kunt zorgen. Een voordeel is dat er nog weinig gebruikt wordt gemaakt van Youtube. Hierdoor kun je snel zichtbaarheid creëren bij klanten die op zoek zijn naar informatie over de producten die jij aanbiedt in jouw webshop en via de video vinden ze de weg naar je webshop. Video’s kun je ook op je site plaatsen, zodat je laat zien dat jij veel expertise in huis hebt. Dat maakt je meteen een betrouwbare partij om inkopen te doen.

Durf informatie te delen

Durf informatie te delen in blogs en video. Veel B2B-webshops zijn bang om kennis te delen. Besef goed dat kopen tegenwoordig steeds meer te maken heeft met vertrouwen. Mensen zoeken steeds meer naar de juiste informatie. Ben jij een betrouwbare source van informatie? Dan bouw je automatisch vertrouwen op. Laat dus vooral zien dat jij de expert bent, op wie jouw klanten kunnen rekenen. Zo val je positief op.

Internationaliseren

Veel B2C-bedrijven internationaliseren al snel. En dat terwijl dat voor hen niet altijd de slimste keuze is. Ze hebben namelijk te maken met enorme concurrentie, zoals Amazon en Ebay. Iedereen kan de producten aanbieden, waardoor het al snel over prijs gaat.

B2B-webshops kiezen er vaak juist voor om niet te internationaliseren. Een gemiste kans, want voor hen zijn er erg veel kansen. Als B2B-bedrijf bied je specifieke producten aan, met custom mogelijkheden. Voor kopers gaat het er vooral om: is dit een oplossing voor mijn probleem? B2B-webshops zouden dus naar B2C moeten kijken en juist sneller gaan internationaliseren.

Tijd voor verandering?

Ben jij er klaar voor om jouw webshop te verbeteren? Neem dan contact met ons op voor meer informatie!