Augmented Reality? Wat is dat? Misschien heb je er al eens van gehoord. Deze technologie wordt namelijk steeds vaker toegepast. De mogelijkheden zijn eindeloos. Maar wat is het nou eigenlijk precies? En wat kun je er als B2B-webshop mee? We vroegen het aan Andy Barker van hèt bedrijf Paremeteric Technology Corporation (ook wel PTC). 

Wat is Augmented Reality?

Augmented Reality, wordt ook vaak AR genoemd en het bestaat al sinds de jaren zestig, maar de laatste tijd groeit het heel hard. Augmented Reality is een interactieve ervaring, in onze, echte wereld. Objecten in onze wereld worden door de computer geanalyseerd en gebruikt voor een virtuele ervaring. Dit kan bijvoorbeeld visueel worden gedaan, maar ook met geluiden. De eindgebruiker heeft vaak niet eens in de gaten dat ze Augmented Reality gebruiken. Het gaat namelijk vooral om een goed eindresultaat.

Voorbeeld-augmented-reality-b2b-webshop

Drie kenmerken van Augmented Reality zijn:

  • Combinatie van de echte wereld en de virtuele wereld
  • Er moet een realtime interactie zijn
  • Nauwkeurige 3D-registratie van virtuele en echte objecten

Er zijn tegenwoordig ook VR-brillen die je opzet, om in een virtuele wereld te duiken. Dit is géén Augmented Reality. De persoon die de bril op heeft zit volledig in de computerwereld. Bij Augmented Reality wordt de echte wereld met een computerwereld gemengd. Het is een perfect koppeling tussen een menselijke en een digitale wereld.

Voorbeeld van Augmented Reality: Pokémon Go

De meeste mensen denken bij Augmented Reality al snel aan Pokémon Go. Dit mobiele spel was een paar jaar geleden een echte rage. Ondanks dat vaak is aangegeven dat 3D-objecten meer “Mixed Reality” zijn, valt inderdaad onder Augmented Reality. Je bent in de echte wereld en maakt gebruik van de kaarten van onze wereld om zo naar bezienswaardigheden te gaan, waar in de Pokémon-wereld speciale virtuele spullen te halen zijn.

Nog een voorbeeld: IKEA Place

IKEA past Augmented Reality toe met de IKEA Place app. Deze app is gemaakt door PTC. Mensen kunnen hiermee zien hoe meubels eruit zien in hun eigen huis.Dankzij AR kun je direct zien hoe hoeveel afstand er tussen de ene muur en de andere muur zitten. De afmetingen kloppen precies, zodat je kunt zien of iets in een hoekje van het huis past. Dit is dus heel erg nauwkeurig. Mensen kunnen zo alles zien van IKEA, zonder hun huis te verlaten en alvast veel inspiratie opdoen. 

Kun je Augmented Reality ook voor B2B-webshops toepassen? 

Voor B2B-webshops zijn er steeds meer mogelijkheden. Met AR kun je bijvoorbeeld producten of modellen herkennen vanuit elke hoek. Zo weet je gelijk over welke machines of producten je beschikt en weet je zeker dat je de materialen voor de juiste machine aanschaft. Ook kun je gemakkelijker live demo’s geven, zonder meteen een heel model toe te sturen. Met AR laat je ook eenvoudig zien hoe complexe onderdelen eruit zien, of kun je interactieve handleidingen creëren. Het mooie aan Augmented Reality, is dat het helemaal op de wensen van jouw bedrijf kan worden toegepast. Voor zowel marketing als service kun je hier gigantische stappen in maken. Zeker nu we minder kunnen reizen, wordt digitaal en op afstand helpen steeds belangrijker.

Wist je dat we ook een podcast hebben opgenomen over dit onderwerp? Luister hem hier.

Voorbeeld uit de praktijk

Stel je verkoopt machines en onderdelen aan andere bedrijven dan kan het voorkomen dat onderdelen aan vervanging toe zijn. Denk hierbij aan moertjes en boutjes, of net wat andere, grotere onderdelen. Er zijn vaak talloze opties, waarbij de onderdelen beschikbaar zijn in dertig verschillende formaten. Welke heeft jouw klant dan nodig? Hier zou je een AR-functionaliteit voor kunnen inzetten, zodat jouw klanten de machine kunnen laten scannen en kijken welk formaat moertje ze nodig hebben. Hierbij lever jij jouw klanten een verhoogde service, innovativiteit en enorme besparing op tijd. Met Vuforia Chalk van PTC kan je hiermee al gratis van start.

Nog een voorbeeld uit de praktijk

Wanneer je als B2B-bedrijf onderdelen levert waar een ontwerp voor nodig is, dan zou Augmented Reality ook zeker kunnen helpen. Je kunt dan bijvoorbeeld via Google Satellite een locatie, huis of dak zien, waar je vervolgens jouw klanten een ontwerp op kunt laten maken. Ze weten daarna precies hoeveel onderdelen ze nodig hebben en kunnen deze direct bestellen. 

Door Augmented Reality goed in te zetten wordt dit accuraat gemeten, waardoor er minder fouten worden gemaakt. Ook kunnen jouw klanten hierdoor de precieze aantallen bestellen in plaats van te weinig of juist te veel.

Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden. PTC heeft een aantal heel interessante klantcases uitgewerkt op hun website. Laat je inspireren door de mogelijkheden! Wil je meteen zien hoe het werkt? Vraag dan een demo aan bij Jos Westerkamp.

Hoe zit het met de kosten? 

Augmented Reality kan een behoorlijke investering zijn, zeker als het om een volledig nieuwe productlancering gaat. Je kunt echter ook klein beginnen met een proof of concept en zo de kosten drukken.

Wat doet TIG?

TIG denkt altijd na en mee over de meest innovatieve oplossingen, zo ook over Augmented Reality. Wij zullen jouw kritische sparringpartner zijn om te kijken naar de positieve effecten die het met zich kan meebrengen. En natuurlijk zorgen wij ervoor dat alles vlekkeloos in jouw omgeving staat! Neem gerust contact op voor meer informatie.