Je hebt vast al gehoord dat Magento een perfecte optie is voor een B2B-webshop. Maar waarom is dat eigenlijk? Wat maakt dat Magento de ideale keuze is? We leggen het je uit!

Wat is Magento?

Magento is e-commerce software voor het ontwikkelen van webshops. Het is vooral bedoeld om krachtige webshops te ontwikkelen. Er bestaan twee variaties: Magento Open Source en Magento Commerce. Bij Magento Open Source heb je een grote community, waardoor er veel functionaliteiten beschikbaar zijn. De kans is groot dat alles wat jij nodig hebt, al eens door een ander is ontwikkeld. Magento Commerce heeft alle functionaliteiten van Community, alleen betaal je ervoor en heb je aardig wat extra functionaliteiten die speciaal voor B2B-bedrijven zijn.

Welke functionaliteiten zijn nodig voor een B2B-webshop?

Organisaties kunnen groot zijn en uit meerdere lagen bestaan. Deze bedrijven willen dan liever niet dat ieder personeelslid zomaar bestellingen kan plaatsen. Daarom is een rechtenstructuur in webwinkels voor hen erg belangrijk. Hiermee kunnen klanten precies aangeven wie welke rol heeft. Wat mag een klant wel of niet doen? Mag hij bijvoorbeeld zien wat collega’s hebben gekocht? Moet er eerst goedkeuring worden gegeven voor de bestelling? Is er een facturatie limiet? Ze willen ook vaak op basis van factuur afrekenen.

Misschien hanteer je in je B2B-webshop verschillende kortingen. De ene klant krijgt bijvoorbeeld een hoger kortingspercentage dan de ander. Misschien gelden er ook wel stapelkortingen of speciale inkoopkortingen. Het is natuurlijk belangrijk dat al deze kortingen goed worden toegepast en berekend.

Nog een belangrijk punt voor B2B-organisaties is het BTW-tarief. Als je internationaal zaken doet, wil je dat de BTW-tarieven gelijk kloppen. Nog een aanvulling: Ook is voor zakelijke klanten de excl. BTW prijs interessanter dan die van incl. BTW aangezien bedrijven betaalde BTW terug kunnen krijgen.

Kunnen deze wensen met Magento worden toegepast?

Je ziet dat er bij Magento goed is nagedacht over de B2B-markt. Magento Commerce heeft zelfs veel functies al out-of-the-box in die B2B-bedrijven nodig hebben. Voor Magento Open Source kan dit ook, wel is er dan meer maatwerk nodig.

Is er nog meer mogelijk met Magento?

Wat wij vaak doen is het toevoegen van een bestellijst. Bij B2C-bedrijven is het meestal mogelijk om producten aan een wishlist toe te voegen. Voor B2B-klanten is een wishlist niet handig, maar een bestellijst wel. Veel van deze klanten zullen namelijk herhaalbestellingen doen. Ze kunnen met een bestellijst een stuk sneller bestellen dan wanneer ze ieder product handmatig moeten afrekenen.

Ook voegen we vaak een quick order functie toe, voor B2B-klanten die de precieze naam of het artikelnummer kennen. Dit versnelt eveneens het bestelproces.

Koppelingen met andere systemen

Magento kan heel goed worden gekoppeld met vrijwel ieder systeem. Denk aan bijvoorbeeld:

  • ERP-systemen (zoals Microsoft Dynamics 365)
  • PIM-systemen (zoals Akeneo)
  • CRM-systemen (zoals SalesForce)

Je kunt zelf de koppeling maken, met alleen gegevens die voor jou relevant zijn. Veel koppelingen zijn al gemaakt voor Magento, maar soms wil je specifieke data heen en weer sturen. Hier komt dan veel maatwerk aan te pas.

Zijn er nog andere platformen die je kunt kiezen?

Je moet als merchant goed nadenken welk platform bij jouw wensen past. Bedenk: welke functionaliteiten heb jij nodig over een half jaar, een jaar en zelfs vijf jaar? Denk ook na over de data: wie is hier eigenaar van? Heb je personeel dat technisch is? Ga je het pakket zelf hosten of besteed je dat uit?

Magento staat bekend als zeer schaalbaar webshopsysteem en biedt alle mogelijkheden om met jouw eisen en omzet mee te groeien. Weet je dat je echt flink wil groeien, dan is Magento de perfecte keuze voor de lange termijn. Heb je een kleine webshop, en weet je niet waar het naartoe gaat? Kies dan voor een ander platform. Houd ook rekening met de kosten. Magento is vaak een eenmalige investering en mogelijk jaarlijks onderhoud. Bij SaaS heb je meestal met jaarlijkse licentiekosten te maken. Ook is lang niet alles mogelijk, en moet je voor extra functionaliteiten of extra bezoek op je website ook meer gaan betalen. Bedenk voor jezelf dus goed: wat is in ons geval de beste investering?

Schoenmaker blijf bij je leest

Jij weet alles in jouw vakgebied. Je weet misschien alles over machine-onderdelen. Wij weten alles over Magento en het implementeren van passende B2B-weboplossingen. Zo kunnen we jouw webshop zo indelen dat hij optimaal presteert en voldoet aan de wensen van jouw bedrijf. Wij geven het juiste advies. Meer weten? Neem contact op met ons.