Misschien denk je al dat jouw B2B-webshop een goede gebruikerservaring biedt. Of denk je dat jouw webshop toch wel wordt bezocht en dat de gebruikerservaring niet zo belangrijk is. Maar hoe zit het nou echt? Moet je binnen een B2B-markt voor zorgen dat je de ultieme gebruikerservaring aanbiedt?

Remarketing stopt mogelijk

Steeds meer B2B-bedrijven adverteren via remarketing. Zo trek je potentiële klanten die eerder op je site zijn geweest terug naar je webshop door middel van advertenties die ze dan in op hun social media, in de zoekmachine of op andere sites te zien krijgen. Bijvoorbeeld wanneer er een aanbieding is. Onlangs heeft Google aangegeven van plan te zijn om te stoppen met remarketing advertenties. Het is duidelijk dat Google steeds meer focus legt op de gebruikservaring. Dit is een richting die de zoekmachine al geruime tijd in aan het gaan is. Zorg dat je voorbereid bent op deze wijziging.

Als remarketing mogelijk gaat stoppen, kan dat in je nadeel werken, maar ook in je voordeel. Als jij een betere gebruikerservaring biedt dan je concurrent, zal je klant ook minder snel geneigd zijn om naar deze concurrent te gaan. Waar klanten eerder vooral kochten op basis van wie er op het moment een advertentie had draaien met een leuke aanbieding, zullen  er nu eerder andere factoren mee gaan spelen. Kijk bijvoorbeeld naar hoe Google met haar organische zoekresultaten omgaat. Vroeger kon je hier makkelijk op scoren door je pagina vol te stoppen met zoekwoorden. Tegenwoordig win je daarmee niet meer de slag van de concurrentie en is goede gebruikerservaring een must om de slag wel te winnen.

Lees ook hoe je je B2B-bedrijf goed in de spotlight zet met social media. 

Ook de klant focust zich meer op gebruikerservaring

Door natuurlijk verloop verdwijnt langzaamaan bij b2b-bedrijven inkopers die precies weten welke producten nodig zijn en welke SKU deze producten hebben. Dit personeel wordt vervangen door nieuw, jong personeel die een andere kijk hebben op het inkopen van producten. De kans is groot dat zij niet alle SKU-nummers kennen of dat ze gaan zoeken naar B2B-webshops waar ze producten inkopen. Ze zoeken dan naar een B2B-webshop waar ze zich makkelijk in kunnen navigeren. Dat deze bedrijven na jarenlang trouwe klant geweest te zijn bij je terugkeren is daarom geen garantie meer. 

Mensen letten tegenwoordig erg op de gebruikerservaring op een site. Hoe de ervaring is, draagt bij aan het gevoel en het vertrouwen dat ze in het bedrijf hebben. Ze willen meer weten over de producten. Lossen deze bijvoorbeeld een specifiek probleem op? Ook willen ze eenvoudig de juiste producten vinden om te bestellen. Ervaringen uit de B2C-wereld spelen mee bij de verwachtingen. Iemand die voor zijn bedrijf inkopen doet, heeft immers vast wel eens iets bij CoolBlue, Bol.com of Amazon besteld. Bied jij niet een soortgelijke ervaring, dan kan dit je klanten kosten. 

Mobielvriendelijke websites

Er zijn B2B-webshops die niet goed functioneren op mobiel of tablet. Zonde, want het is algemeen bekend dat er steeds meer wordt gekocht via tablet en mobiel. Dit geldt ook in de B2B-markt. Stel je voor: iemand werkt in een magazijn en loopt langs de schappen om te kijken wat er nog bijbesteld moet worden. Vroeger werd dit opgeschreven, om later achter de computer of telefonisch te bestellen. Tegenwoordig loopt iemand met een mobiel of tablet in de hand. Functioneert de mobiele versie van je site niet helemaal goed? Dan is de kans aanwezig dat de magazijnmedewerker in de toekomst bij een concurrent zal bestellen. 

Of stel je voor: een installateur die onderweg is en op locatie ontdekt dat hij iets nodig heeft. Hij zal zijn mobiel of tablet pakken en dit product willen bestellen. Dan wil je wel dat dit eenvoudig te realiseren is. 

Let op de snelheid

Niets is zo vervelend als een website die langzaam laadt. En tegenwoordig worden langzame sites zelfs afgestraft door zoekmachines. Hoe snel of hoe langzaam een site is, heeft veelal te maken met de techniek achter de site. Is deze nog wel up-to-date? Verouderde techniek of verkeerd gebruik van codes kan een site een heel stuk trager maken. Doe de Google PageSpeed test om te zien welke technische verbeteringen er voor jouw B2B-webshop nodig zijn. 

Wist je dat de gemiddelde Magento webshop een laadtijd heeft van 380 milliseconden?

Let goed op de UX

UX staat voor gebruikerservaring, of letterlijk vertaald: User Experience. Hierbij is het vooral belangrijk om goed te beseffen wat iemand op een webshop verwacht. Op welke plek staat bijvoorbeeld het winkelwagentje? Is het menu op een logische manier ingedeeld? Hoe is het bestelproces? Als jouw klant bijvoorbeeld tot drie keer toe gegevens moet invullen en een foutmelding krijgt, haakt hij af. 

Het is bij de UX heel belangrijk om dingen niet te doen, omdat je dénkt dat het zo is. Een gedegen onderzoek is ontzettend belangrijk. Onderzoek jouw doelgroep goed en speel in op de verwachting van jouw klanten.Zet ook voldoende A/B tests op, zodat je kunt zien wat precies werkt voor jouw klanten. Vergeet hierbij niet om je learnings duidelijk te documenteren, zodat je deze op een later moment kunt inzetten.

Lees ook: Waarom wordt UX steeds belangrijker voor B2B-webshops?

Productpagina’s en categoriepagina’s

Het belang van SEO wordt steeds meer gezien. Zonder goede content, word je minder snel gevonden in zoekmachines. Maar overdrijf hier niet te veel in. Jouw klant zit niet te wachten op een lap tekst gevuld met zoekwoorden boven de producten die ze willen kopen. Je moet dan eerst ver naar beneden scrollen. Helemaal storend wordt het, wanneer er in de tekst niets staat dat echt interessant is om te lezen voor de doelgroep zelf. Aansprekende foto’s werken vaak beter voor een goede gebruikerservaring dan een lange tekst, show don’t tell.

Wil je aan de slag gaan met SEO? Dan kan een blog uitkomst bieden. Hier kun je goed laten zien dat je een expert binnen jouw vakgebied bent door kennis te delen met potentiële klanten.

Conclusie

Als jij een ultieme gebruikerservaring biedt voor jouw klanten, dan blijven ze bij je terugkeren. Wil jij eens kijken wat er bij jou verbeterd kan worden aan de gebruikerservaring van jouw B2B-webshop? Neem dan gerust eens contact op met ons.