Als B2B e-commerce bedrijf, wil je het contact met jouw klanten en prospects goed onderhouden. Dat zorgt op de lange termijn immers voor veel vertrouwen. Een CRM-systeem kan je hierbij helpen.Een goede koppeling met jouw webshop kan daarom veel voordelen bieden. Maar hoe koppel je jouw CRM-systeem nou eigenlijk aan Magento en wat is de waarde hiervan voor jouw bedrijf?

Wat is een CRM-systeem?

CRM staat voor Customer Relationship Management en het helpt je om je prospects, klantgegevens en het klantcontact te beheren en documenteren. Communicatie binnen het bedrijf wordt hierdoor veel makkelijker en inzichtelijker, omdat alle gegevens op één centrale plek te vinden zijn.Zo kan een CRM-systeem worden ingezet om bij te houden wanneer het laatste klantcontact is geweest,een actiepunt aan te maken voor het volgende contact en vaak zelfs direct contact te hebben vanuit het CRM.

Voorbeelden van bekende CRM-systemen

  • Hubspot
  • Microsoft Dynamics CRM
  • Pipedrive
  • Salesforce

Waarom een CRM-systeem?

Met een goed ingericht CRM-systeem voorkom je dat er tegenstrijdige beloftes aan klanten worden gemaakt of dat contact met klanten zelfs wordt vergeten. Ook is het goed mogelijk dat één personeelslid allerlei kennis in zijn hoofd heeft over een klant die er morgen onverwachts niet meer is. Je weet dan niet meer welke afspraken zijn gemaakt, of wanneer de klant weer gebeld moet worden. In een CRM-systeem kun je alle informatie over jouw klanten kwijt. Hierdoor kan je altijd zorgen voor een optimale klantervaring.

Gebruik software en systemen waar ze voor bedoeld zijn!

We hebben het al vaker benoemd, maar we blijven het herhalen: gebruik systemen waar ze bedoeld zijn. CRM-systemen moet je inzetten voor klantbeheer, een PIM voor accurate productinformatie en Magento als jouw webshop-platform. We zien dat niet alle B2B-bedrijven dit doen. Zij gebruiken bijvoorbeeld Magento als klantbeheersysteem, of zetten in hun ERP-systeem klantgegevens. Wat je wel kunt doen is ervoor kiezen om jouw CRM te koppelen aan je ERP-systeem, zodat je inzicht hebt in wie wat besteld. Denk aan de orderhistorie, verzendingen en betaalinformatie.

Hoe koppel je een CRM-systeem aan Magento?

Magento wordt vaak gekozen als webshop-platform, omdat het een zeer flexibel platform is voor jouw B2B-webshop. Zo zijn er voor veel CRM-systemen al bestaande extensies beschikbaar, maar je kunt er ook voor kiezen om zelf jouw ultieme koppeling te realiseren. Voor de grotere CRM-systemen zijn er altijd wel al bestaande extensies, maar zelfs als er al een bestaande extensie is heb je een extensie niet met een paar klikken gekoppeld. Je hebt hier dus wel goede technische kennis voor nodig. Als het eenmaal gekoppeld is, eb je grote stappen gezet om jouw klanten de juiste informatie te kunnen bieden.

Wijzigingen in klanten

Het grote voordeel van deze koppeling is dat alle informatie real-time wordt bijgehouden op verschillende plekken. Het is echter wel belangrijk dat alle klantinformatie juist wordt bijgehouden in het CRM-systeem. Alleen een koppeling hebben met het CRM-systeem is dus niet genoeg. Let hier dus wel op.

Wat doet TIG?

Wil jij een webshop die gekoppeld is aan jouw CRM-systeem? Dan helpen wij je graag! Als strategische e-commerce partner hebben we al veel webshops mogen ontwikkelen. Daardoor bezitten we over de juiste kennis om jouw e-commerce next level te krijgen.