Hoe was 2020?

2020 was voor E-commerce een bijzonder jaar. Zo kwam Amazon in Nederland, was er een schaarste aan producten vanuit China en steeg het aantal online verkopen enorm. Al deze gebeurtenissen hebben gezorgd voor learnings waar je niet omheen kan. Wil je weten welke dat zijn? Bekijk dan onze blog.

1. Richt je nog meer op online – Digitaal eerst!

Vooral B2B-bedrijven zitten vaak nog in de klassieke vorm van verkopen: ze gaan naar iemand toe, onderhandelen en proberen op zo’n manier een deal te sluiten. En dat terwijl er inmiddels al twee generaties zijn die volledig met de mobiel zijn opgegroeid. Zij zijn gewend om online zaken te doen en dat doen ze het liefst snel vanuit hun window of the world: de smartphone. Vergis je niet: deze generaties gaan de arbeidsmarkt al op en zullen dus ook steeds vaker inkopen gaan doen voor bedrijven of zelf de inkoper zijn. Ben jij een B2B-webshop? Dan wil je ook die groep bereiken omdat zij bijvoorbeeld het onderzoekend voorwerk doen voor de hogere beslisser. En dat doe je vooral door met de tijd mee te gaan. Richt je online kanalen goed in en zorg dat de checkout vlekkeloos verloopt. Wees niet bang om te ontwikkelen, let op dat je zelf niet in de boiling frog situatie zit.

2. Veiligheid voor webshops bovenaan de agenda

Voor Merchants een altijd zuur onderwerp, maar nu er steeds meer online aankopen worden gedaan en webshop software vaak al een tijd in gebruik is, is de veiligheid van webshops belangrijker dan ooit. Oplichters en hackers profiteren maar wat graag van het succes van webshops en jij wilt daar als serieuze webshop geen slachtoffer van worden. Het is niet de vraag of, maar wanneer een lek op jouw site wordt misbruikt.

Er wordt vaak aan grootschalige fraude van buitenaf gedacht, maar we zien bijvoorbeeld ook steeds vaker hacks met een couponcode of zwakke wachtwoorden waardoor concurrenten inzichten kunnen krijgen in bedrijfsvoering.

2021 wordt het jaar waarin veiligheid extra moet worden aangescherpt. Werk je nog met software die niet up-to-date is? Dan is de kans groot dat er steeds meer mogelijkheden ontstaan voor hackers om een weg in je webshop te vinden. Overtuigd dat je alles op orde hebt? Laat dan eens een penetratietest uitvoeren. Wij hebben in de afgelopen tien aar nog geen enkele pentest gezien waarbij alle risico’s volledig waren afgedicht. Let er goed op dat je security echt op je terugkerende to-do-lijst hebt staan, anders gaat je dat een stuk reputatie of geld en tijd kosten. We hebben gezien dat extern advies en reparaties achteraf erg prijzig zijn.

Heb je nog steeds een Magento 1 webshop? Dan is het moment nu aangebroken om over te stappen op Magento 2. Wij helpen je graag.

3. Organiseren van online showrooms, trainingen en product-demo’s

Het zal in 2021 een stuk minder vaak voorkomen dat er fysieke bijeenkomsten of trainingen worden gegeven. Wat je dus zult krijgen is dat er meer specifieke software zal verschijnen. Een mooi voorbeeld in het algemeen online sales arsenaal is de komst van interactieve presentaties zoals Mentimeter waarbij je actief je prospect kan laten deelnemen aan de presentatie in plaats van een klassieke slidedeck voor te schotelen of een (online)brochure op te sturen.

Er zijn wel mogelijkheden, maar voor demonstraties zoals een virtuele showroom zijn deze mogelijkheden nog wat beperkt. Stel je voor: je verkoopt machines die een serieuze investering zijn, dan weet je al dat klanten niet zomaar iets bestellen en eerst meer willen weten over het product. Ze willen de opties bespreken en zien hoe het product eruit zien. Nu is er nog niet echt next-level oplossingen voor. De verwachting is dat er in 2021 meer tech bedrijven zullen opstaan om het technisch mogelijk te maken een virtuele showroom te hebben. Een simpele product-configurator is al niet meer state-of-art – al zijn er nog tal van shops waarbij configurators nog niet of nog niet goed gebruikt worden. Maak daarom gebruik van de conversational functionaliteiten en bijvoorbeeld Augmented Reality en Voice om met de klant op de juiste manier in contact te zijn.

4. Wordt Augmented Reality de game changer?

Augmented Reality zal steeds meer groeien. Augmented Reality kan bijvoorbeeld een goede oplossing zijn voor virtuele showrooms en zelfs laten zien hoe een machine in de fabriekshal van je klant past. Ook kunnen met Augmented Reality bijvoorbeeld gemakkelijker fouten worden opgespoord in producten, zonder dat er fysiek iemand aanwezig moet zijn. Voor E-commerce zal Augmented Reality echt de volgende grote stap zijn.

De bedrijven die hier volgend jaar in gaan investeren zijn de koplopers. Ga jij als e-commerce partij niet met deze technologie aan de slag? Dan blijf je achterlopen en dat ga je zien in je omzet en aantal verkopen. Voorkom dat je er niet snel genoeg bent. Bij TIG zijn we bezig met een eigen oplossing om virtuele showrooms te realiseren.

5. Voice in opkomst in e-commerce

2020 zou volgens veel marketeers het jaar worden als het om voice ging. De vraag is of het in 2021 wel het moment om voice in te zetten. In vergaderruimtes wordt al wel vaak search gebruikt. Het is mogelijk dat e-commerce op dit soort locaties wordt toegepast. Wel zijn er nog enkele haken en ogen. De herkenning van je stem wordt veel beter, maar is nog steeds niet optimaal, bijvoorbeeld in een vergaderzaal waar niet iedereen stil is gedurende het hele bestelproces. Een tussenoplossing is dat je op een scherm de informatie krijgt te zien van verschillende opties die hardop uitgesproken kunnen worden. Zo ontstaan er minder snel fouten in de herkenning. We verwachten daarom dat Augmented Reality belangrijker zal worden dan voice.

6. Platformen in de toekomst?

Met een platform kun je een totaaloplossing aanbieden. Bijvoorbeeld: een B2B-platform voor systeemwanden. Jij biedt als B2B-shop misschien alleen de systeemwanden aan, maar je zou ook kunnen samenwerken met anderen. Zo is er misschien een andere partij die de systeemwanden installeert en plaatst en is er weer een andere partij die bezig is met reclame. Zo wordt door verschillende partijen één oplossing bij de klant aangeboden. Het is de vraag of een grote logistieke partij of PSP-partij niet de rol van een platform kan invullen.

7. Livestreaming

In China wordt het livestreamen al veel gebruikt als sales-instrument. In 2020 werd ruim 60 procent van de aankopen gedaan middels in een livestream. Dat kwam omdat er nauwelijks andere manieren waren voor bedrijven om contact te krijgen met de consument. B2B zou in 2021 op een slimme manier gebruik kunnen maken van livestreams.

Bereid je voor op 2021

Bereid je met jouw e-commerce bedrijf goed voor op 2021 en kijk wat passend is binnen jouw organisatie. Heb je hulp nodig hierbij of je wil je gewoon eens sparren? Heb je een plan of idee voor een nieuw project? Neem dan contact op met ons. Of laat het ons weten.