In B2B-webshops wil je vaak niet hetzelfde bieden aan alle klanten. Daarom worden er afspraken gemaakt met verschillende klanten over bepaalde prijzen, sommige klanten worden beloond voor hun loyaliteit en andere klanten zijn slechts op zoek naar een of twee onderdelen. 

De vraag van Q Plus; Verschillende bedragen voor verschillende klanten

Om ervoor te zorgen dat klanten de juiste bedragen zien, moest TIG veel koppelingen maken en functionaliteiten toevoegen. Hoe deden we dit?

De langdurige samenwerking met Q Plus

Q Plus is een B2B-organisatie uit Sliedrecht, actief in de pneumatiek, perslucht en alles wat hiermee te maken heeft. Zo leveren ze o.a. cilinders, slangen en perslucht snelkoppelingen. Ze hebben een sterke samenwerking met de technische groothandel en de machinebouw is hun grootste klantengroep. Voor nieuw onderdelen en maatwerk oplossingen ben je bij deze organisatie aan het juiste adres. Q Plus is al jaren klant van TIG. In 2013 hebben we hun op maat gebouwde webshop overgezet naar Magento en sindsdien wordt er doorlopend onderhoud gedaan. Onlangs is de webshop van Q Plus overgezet van Magento 1 naar Magento 2.

Stapelkortingen

Elke klant van Q Plus heeft zijn eigen productprijzen en kortingen. Dit komt omdat de ene klant bijvoorbeeld een groothandel is en producten weer moet doorverkopen, terwijl de andere klant juist een technische specialist is. De prijs wordt soms bepaald door drie of vier verschillende kortingen. Q Plus gebruikt Unit4 als ERP-oplossing. Daar staan de productprijzen en diverse klantkortingen in. 

De oplossing van TIG

Bij TIG zagen we twee oplossingen: 

  • Een import maken en voor iedere klant de prijs opvragen
  • Zorgen voor een realtime koppeling met Unit4 om zo de prijs per klant te zien.

TIG koos voor het tweede scenario, omdat de klant dan altijd de actuele prijs te zien krijgt. Om de server niet te veel te belasten, worden deze prijzen ieder half uur geüpdate. 

Het ophalen van de juiste prijzen moet op meerdere plaatsen binnen de webshop worden gedaan. Denk bijvoorbeeld aan de producten die in de shop aangeboden worden, maar ook aan de shopping cart. Zet een klant producten in zijn shopping cart en komt hij de volgende dag weer terug? Dan moeten de prijzen nog steeds kloppen. Alles wordt daarom op dat moment automatisch geverifieerd. Ook tijdens het afrekenen vindt er nog een final check plaats, zodat je zeker weet dat het afgesproken bedrag overeenkomt met het bedrag dat betaald wordt. 

Kortingspercentages tonen

Een groot deel van de klanten van Q Plus zijn technische groothandels. Daar staan mensen aan de kassa die meekijken op het scherm wanneer er een product wordt opgezocht. Om niet te laten zien wat de inkoopprijs is, wordt in de shop altijd de vaste prijs getoond met het kortingspercentage erbij vermeld. Pas wanneer het product in het winkelwagentje wordt gedaan, wordt de uiteindelijke nettoprijs getoond.

No alt text provided for this image

Prijzen zonder korting voor de niet-ingelogde gebruiker

No alt text provided for this image

Prijzen met korting voor de ingelogde gebruiker

Verschillende stores

Op de webshop van Q Plus zijn alle producten te zien. Het bedrijf heeft echter nog een andere store: MelQ. In koeienstallen worden veel perslucht toepassingen gebruikt om bijvoorbeeld hekken te openen. Door vocht en vuil in de stal gaan standaard compressoren en cilinders echter snel kapot. Daarom werd er een tweede store aangemaakt: MelQ. Via deze store worden artikelen aangeboden die speciaal zijn ontwikkeld voor de melkstal. Voor deze store hebben we in het PIM-systeem Akeneo een extra catalogus aangemaakt. Ga je naar de store van MelQ? Dan kom je in dezelfde Magento-omgeving terecht, maar zie je een ander thema en worden er andere producten getoond.

Omdat wij nauw samenwerken met Q Plus, konden we vooraf al rekening houden met de wens om later een extra store toe te voegen. Dit is ook meteen een voordeel van Magento: je kunt meerdere storeviews maken en deze koppelen aan een eerder ontworpen Magento-omgeving.

Bijhouden van orders

Om de orders/bestellingen inzichtelijk te houden worden de bestellingen verwerkt in Unit4 en niet in Magento zelf. Magento is daarbij een soort van doorgeefluik dat zowel de bestellingen doorgeeft als informatie opvraagt bij Unit4. Om de informatiestroom goed te laten verlopen is er gebruik gemaakt van Scribe, een middleware-oplossing. De orders worden binnen Scribe gekoppeld aan Unit4 en daarbij wordt ook direct een eigen referentie aangemaakt.

Het is natuurlijk belangrijk dat de klant de juiste gegevens te zien krijgt. We hebben er daarom voor gezorgd dat hij zicht heeft op de orders die in Unit4 staan. Hij kan deze in zijn vertrouwde Magento-omgeving bekijken en weet zo precies wanneer de orders zijn verwerkt. 

Andere B2B-integraties

Q Plus focust zich op de verkoop aan andere bedrijven en verkoopt daarom niet aan particulieren. Hiervoor zijn echter wel een aantal checks vereist. Wij hebben hier de volgende integraties voor toegepast: 

Lees meer: Postcode service

Het resultaat; stijging aantal orders

Stijgende lijn

Sinds we bij TIG de webshop van Q Plus hebben opgepakt, is er een stijgende lijn te zien in het aantal orders. Vergeleken met de vorige webshop, is het aantal orders per week structureel bijna verdubbeld. 

Benieuwd wat we voor jouw webshop kunnen betekenen? Neem contact met ons op voor meer informatie of meld je aan voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van toekomstige cases.