Zonder de juiste technieken heb je geen werkende webshop. Wil jij als B2B e-commerce manager je concurrentie voorblijven? Met deze 5 tips heb jij de juiste handvaten om hiermee aan de slag te gaan.

1. Ken jij de nieuwste ontwikkelingen wel?

Hoe kun je de concurrentie voorblijven als je niet eens weet welke nieuwste ontwikkelingen er op het gebied van e-commerce zijn? Technieken voor webwinkels en website veranderen razendsnel en voor je het weet loop jij alweer achter. Maar hoe blijf je, als leek, altijd op de hoogte? Kijk of er bijeenkomsten zijn en sluit hierbij aan. Zo zullen er altijd bijeenkomsten, events of beurzen zijn waar de aanbieders van jouw gebruikte technologieën aanwezig zijn. Zo ontdek jij wat er het komende jaar gaat gebeuren. Of neem deel aan user groups. Deze zijn lokaal en informeel, zodat je erachter komt wat er allemaal speelt. Voorbeelden hiervan zijn de Magento User Group Noord-Holland en de Atlassian User Group Netherlands. Voor merchants is zo’n bijeenkomst een perfecte plaats om te zijn, omdat je direct de juiste connecties maakt.

Momenteel vinden dit soort bijeenkomsten voornamelijk online plaats. Zo worden er webinars aangeboden die kennis delen.

Heb je niet genoeg tijd, maar blijf je wel graag op de hoogte? Laat de techniek dan door een developmentpartij doen. Een partij zoals TIG neemt dit graag voor je uit handen én blijft altijd op de hoogte van alles wat er speelt. We praten je natuurlijk bij over de laatste ontwikkelingen.

2. Ga voor het automatiseren

Leg je processen onder de loep. Wat komt iedere week of iedere maand terug en kan hier een automatisch proces van worden gemaakt? Krijg je bijvoorbeeld iedere maand een .csv bestand met nieuwe producten die handmatig in de webshop worden ingevoerd? Dat werk kost misschien wel een dag tijd en dit is ook nog eens erg foutgevoelig. Dan is het goed om eens te kijken of je dit proces kunt automatiseren. Je hoeft er niet meer naar om te kijken, het scheelt je manuren en je voorkomt een hoop fouten.

Bekijk deze processen regelmatig en realiseer je dat er op elk vlak wel digitale tooling te vinden is. Zo zou je de webshop kunnen koppelen aan een geschikt boekhoudsysteem. Bijvoorbeeld een bestaande koppeling tussen Exact en Magento. Facturen worden dan automatisch verstuurd door het boekhoudsysteem als er een bestelling binnenkomt bij de webshop.

Ook voor je andere processen is vaak meer mogelijk dan je misschien denkt.

3. Ga voor een PIM-systeem

Heeft jouw B2B-webshop al een PIM-systeem? PIM staat voor Product Information Management. Je beheert de producten dan niet in de webshop zelf, maar in een los systeem, dat aan je webshop wordt gekoppeld. Je hebt dan niet alle informatie omtrent je producten in je webshop staan. Je kunt op deze manier gemakkelijker bijvoorbeeld een uitdraai maken. Ook zijn de opties om jouw productinformatie gestructureerd aan te passen en te wijzigen en is een PIM-systeem te koppelen aan een offline winkel.

4. De beste service met de beste techniek

Steeds meer webshops werken met een ticketsysteem om vragen te beantwoorden. Denk aan vragen over het precieze gebruik van het product of aanvragen van speciale prijzen voor grote batches. Om jouw klant echt goed te helpen, is snelheid belangrijk. Niemand wil dagen wachten op een reactie, want dan gaan ze wel naar de concurrent. Met de juiste techniek krijgt het personeel een melding wanneer iemand al lang op antwoord wacht. Hierover kunnen er binnen het bedrijf verschillende afspraken zijn gemaakt. Misschien wil je dat iemand bijvoorbeeld binnen een uur een antwoord krijgt. Met een timer of melding bied je een goede service.

TIG levert support voor PostNL en Klarna. Wij gebruiken hiervoor Jira Service Desk. Voor de service desk tooling werken we met een timer, zodat klanten op tijd geholpen worden.

5. Zoekfunctie op de website

Jouw producten moeten goed vindbaar zijn in de webshop. Is een klant in jouw B2B-webshop op zoek naar een specifiek onderdeel en kan hij het niet vinden met de zoekfunctie? Dan kan hij het idee krijgen dat het onderdeel niet beschikbaar is, en gaat hij op zoek bij een van je concurrenten.

Controleer daarom regelmatig of de producten goed te vinden zijn. Je kunt meestal wel zien waar binnen de webshop op gezocht wordt. Vinden deze mensen wat ze zochten? Of wordt een bepaalde fout misschien vaak gemaakt? Met een goede analyse weet je waar de problemen zitten en welke verbeteringen mogelijk zijn.

Meer tips?

De komende tijd publiceren we iedere week vijf tips om concurrentie voor te blijven. Houd ons dus goed in de gaten!