Je hebt het vast al eens gehoord: content is king. En dat geldt voor jouw B2B-webshop ook! Wat kun jij doen om jouw concurrentie voor te blijven door content in te zetten? We geven je 5 tips!

1. Denk jij wel zoals jouw ideale klant denkt?

Er zijn nog steeds webshops die vooral aan eigenbelang denken en de klant vergeten. Dit gebeurt vaak onbewust en dus is het extra belangrijk om goed stil te staan bij de klant. Wat wil jouw klant? Wat is zijn probleem? Welke oplossing bied je? En waar zet je dit op je website? Alleen maar stunten met de laagste prijs is tegenwoordig niet meer voldoende.

Als de klant zich makkelijk navigeert en snel de producten kan zien waar hij interesse in heeft, profiteert iedereen.

2. Productteksten: niet weer dertien in een dozijn

Veel B2B-webshops kiezen ervoor om de productteksten over te nemen die ze van de leveranciers krijgen. Deze teksten zijn niet altijd even goed en bevatten niet de informatie die voor de eindklant van belang zijn. Investeer in unieke teksten, die antwoord geven op de vragen van jouw klanten. Goed geschreven productteksten scoren in het algemeen ook beter in zoekmachines, waardoor je direct de juiste klanten aan kunt trekken. Hierdoor snijdt het mes aan twee kanten: zowel betere vindbaarheid als herkenning van (potentiële) klanten. Je kunt hierdoor ook verkopen aan klanten die niet op zoek waren naar het specifieke product, maar wel naar een oplossing voor hun probleem.

3. Blog op de juiste manier voor meer zichtbaarheid

Tegenwoordig draait het steeds meer om vertrouwen, ook bij B2B-bedrijven. Laat zien dat jij de expert bent en kennis hebt over jouw producten. Doe dit bijvoorbeeld met blogs. Blogs hebben een aantal voordelen:

  • Je laat zien dat jij de specialist bent.
  • Je bent beter vindbaar in zoekmachines.
  • Er is regelmatig nieuwe content op social media te posten.

Geen inspiratie? Informeer eens welke vragen er vaak worden gesteld, bijvoorbeeld bij de customer service. Hier is veel inspiratie uit te halen. Vragen die jouw klanten stellen, worden vaak ook wel gezocht in zoekmachines en zijn zeer interessant voor potentiële klanten.

4. Een beeld zegt meer dan duizend woorden

Afbeeldingen zeggen heel veel. Klanten kopen op gevoel. Als de afbeeldingen dus professioneel ogen en voor een eenheid op je webshop zorgen, dan wekt dit direct vertrouwen op. Kies voor een gevoel dat past bij je bedrijf en voorkom dat je stockfoto’s of foto’s van leveranciers inzet. Eigen foto’s maken zorgt er direct voor dat je aan jouw branchedominantie kunt werken. Dit geldt voor de foto’s bij producten, maar ook bijvoorbeeld bij je blogs, acties, nieuwsberichten en social media posts. B2C-bedrijven doen dit al steeds meer, maar B2B-bedrijven lopen vaak nog wat achter.

5. (Instructie)video’s rule!

Als er iets is dat nog amper wordt gebruikt, dan is het video. Zeker in de B2B-markt zijn er maar weinig bedrijven die zelf video’s maken. Een gemiste kans. Juist omdat de concurrentie dit nog niet toepast, kun je positief opvallen. Maak handleidingen over producten en deel belangrijke kennis die je hebt. Zet je deze video’s op YouTube? Dan sta je gemakkelijk hoog in zoekresultaten bij YouTube, maar ook bij Google. Daarnaast helpen de video’s in de webshop je klanten ook, omdat ze zien hoe het product of onderdeel gebruikt moet worden. Je wordt ook meteen gezien als een specialist.

Wacht niet te lang met video. Zodra je concurrent ermee begint, wordt het moeilijk om een goede inhaalslag te maken.

The future is now!

Het is tijd om next level te gaan met jouw B2B-webshop. Heb je behoefte aan nog meer tips of heb je hulp nodig? Neem dan contact op met TIG.

Meer tips?

Houd ons in de gaten! De komende weken publiceren we iedere week 5 tips om de concurrentie voor te blijven!