Stel je voor: je hebt een nieuwe potentiële klant, die voor een mooi bedrag spullen wil kopen. Tijdens de checkout werkt er vervolgens iets niet helemaal lekker, wordt het te ingewikkeld of is het juist te onduidelijk. Het gevolg? Je potentiële klant gaat op zoek naar een webshop waar het wel goed lukt om het product te bestellen. Bij webshops zijn er verschillende conversiekillers. Optimaliseer jouw checkout en voorkom afhaakmomenten. Hoe doe je dit? We geven je tien tips waar je direct mee aan de slag kunt.

1. Zorg voor een eenvoudige checkout

Hoe ingewikkelder het checkout-proces is, hoe groter de kans is dat je potentiële klant afhaakt. Het is best practice om een checkout-proces te hebben dat niet uit te veel stappen bestaat. Het is daarnaast goed om aan jouw klant te laten zien hoeveel stappen je checkout heeft en hoeveel er nog te gaan zijn. Zo hou je het lekker overzichtelijk en komt het voor de klant ook eenvoudig over. Kijk daarbij ook kritisch welke gegevens daadwerkelijk belangrijk zijn. Sommige webshops willen wel héél veel van hun klanten weten en dat kan – zeker in een tijdperk waarin privacy zeer belangrijk is – afschrikkend werken. Beperk dit dus zoveel mogelijk en verzamel alleen essentiële informatie die voor de bestelling van belang zijn. De rest kan ook in later stadium.

2. Onepage checkout

Steeds populairder zijn de onepage checkouts om het afrekenproces te versnellen. Maar realiseer je goed, dat dit niet altijd even goed werkt. Wanneer iemand bijvoorbeeld ontzettend veel gegevens moet invullen, wordt het al snel te veel en kan de drempel hoger worden om daadwerkelijk te bestellen Houd het hier dus ook overzichtelijk. Steeds meer partijen omarmen dit, zo werkt bijvoorbeeld Bol.com sinds dit jaar er ook mee.

Er zijn hier verschillende opties voor, een van de opties die wij vaak voorbij zien komen is die van onestepcheckout.com.

3. Waarom registreren?

Vooral bij B2B-webshops is registreren vaak verplicht. Maar registreren (en ook inloggen) kan een drempel zijn. Zorg er daarom altijd voor dat je duidelijk maakt waarom registreren nodig is en maak dit vooral aantrekkelijk voor potentiële klanten. Geef aan dat ze met een account bijvoorbeeld persoonlijke kortingen, volledige productinformatie, staffelkortingen of advies op maat krijgen. Voor sommige webshops is een registratie misschien niet eens perse nodig. Zorg dan altijd voor een mogelijkheid om ook zonder account een bestelling te plaatsen.

4. Werk aan betrouwbaarheid

Hoe betrouwbaarder je overkomt, hoe groter de kans is dat een bestelling in jouw webshop wordt geplaatst. Laat bijvoorbeeld al duidelijk zien welke betaalmogelijkheden er zijn en controleer altijd goed of het proces goed werkt. En zorg er natuurlijk altijd voor dat iemand precies weet wat er betaald moet worden en waarvoor. Hoeveel kosten de producten? Hoe hoog is de btw? Welke andere kosten komen er nog bij kijken? Denk aan verzendkosten of verwerkingskosten. Houd er ook rekening mee dat wanneer je internationaal zaken doet, verwachtingen anders kunnen zijn. Zo zie je in Amerika bijvoorbeeld de btw pas bij de checkout. Communiceer dit soort dingen daarom vooraf, zodat je klanten weten wat ze kunnen verwachten. Hoe transparanter je bent, hoe betrouwbaarder je oogt.

5. Eenvoudiger gegevens invoeren

Er kunnen allerlei fouten ontstaan wanneer mensen handmatig gegevens moeten invoeren. Een typfout is zo gemaakt. Daarnaast kost het veel tijd. Daarom zijn er handige tools, zoals een postcodeservice, waarbij je alleen een postcode en huisnummer in moet vullen of een mogelijkheid om gegevens uit het KVK te halen. Deze versnellen het proces. Wist je dat TIG de Postcode Service heeft ontwikkeld? Lees er meer over!

6. Geef fouten in een veld direct aan

Je hebt het zelf ook vast wel eens ervaren: je vult al je gegevens in, klikt op ‘volgende’ en vervolgens krijg je de melding dat er iets niet goed is ingevoerd. Dit wil je eigenlijk voorkomen bij de checkout van jouw website, omdat het frustraties kan opleveren bij jouw klant. Zeker wanneer het niet duidelijk wát er dan precies niet goed is gegaan. Daarom is is het slim om direct na het invullen van een veld zichtbaar te maken of dit goed is gedaan. Bijvoorbeeld door middel van een groen vinkje en een rood kruisje en concrete feedback. Dus niet: ‘dit veld is verplicht’, maar ‘vul een geldig e-mailadres in.’

7. Voorkom afleiding en opt-out mogelijkheden

Tijdens de checkout moet de focus vooral liggen op het plaatsen van de bestelling. Zorg dus voor niet te veel rompslomp en afleiding. Leid de bezoeker niet af met allerlei extra keuzes of mogelijkheden om ergens anders heen te klikken.

8. Zorg voor cross- en upsell-mogelijkheden

Hoewel afleiding niet aan te raden is, is het in sommige gevallen juist verstandig om iets extra’s te plaatsen. Maak het bijvoorbeeld zichtbaar in het checkout-proces dat er ook upgrades van bepaalde producten beschikbaar zijn, zodat je klant daar misschien voor kiest. Aanvullend kan het ook helpen om andere producten te tippen. Bijvoorbeeld een speciaal kassakoopje of een aantal producten die passen bij de producten die worden besteld.

9. Beloon de klant

Er zijn allerlei manieren om de klant te belonen tijdens het checkout-proces. Stuur bijvoorbeeld een kortingscode wanneer de klant het profiel volledig invult of zich aanmeldt voor de nieuwsbrief. Het kan ook helpen om met een puntensysteem te werken, waarmee de klant aantrekkelijke kortingen of andere voordelen kan sparen.

10. Hoe doen anderen het?

Er zijn aardig wat webshops die veel onderzoek hebben gedaan naar de beste checkout. Pagina’s zoals Bol, Amazon of Coolblue kunnen een goede inspiratiebron zijn om te zien hoe jij jouw checkout-proces kunt optimaliseren. Kijk ook eens wat jouw concurrent doet. Kun jij het beter? Of zijn er zaken waarin jouw concurrent juist positiever opvalt? Let wel op: alles is natuurlijk erg afhankelijk van jouw specifieke situatie. Wat bij de ene webshop perfect werkt, hoeft bij jou niet altijd hetzelfde succes te hebben.

TIG helpt graag

Wij begrijpen hoe belangrijk de checkout-pagina is voor jouw webshop. Wil jij aan de slag gaan met het optimaliseren van jouw checkout? Neem gerust contact met ons op, dan kijken we graag met je mee.