TIG onderzoekt de voor- en nadelen van Magento 2 Headless Commerce

E-COMMERCE

Magento 2
Headless Commerce

Berend Lantink

Berend Lantink
13 oktober 2017

Tijdens Imagine 2017 was headless e-commerce een veel besproken onderwerp. Magento 2 is dankzij de krachtige API (& Swagger integratie) zeer geschikt als back-end voor een headless e-commerce webshop. Het is de verwachting dat komende jaren het aantal webshops dat gebruik maakt van headless e-commerce flink zal stijgen.

In dit artikel leggen wij uit wat headless e-commerce is en gaan wij in op de voor- en nadelen.

 

GooGle home

Wat is headless e-commerce?

 

Al sinds het begin van e-commerce worden webshops ontworpen vanuit de gedachte dat een consument op een computerbrowser een catalogus bezoekt vervolgens een bestelling plaatst.
Deze gedachte is door de explosieve groei van smartphones wel iets aangepast, de focus ligt tegenwoordig vaak op mobile first maar de basis is gelijk gebleven. Een webshop bevat een back-end en een front-end. Bestellingen worden via de front-end geplaatst en in de back-end afgehandeld.


Bij een headless commerce platform laten wij deze gedachte helemaal los. De back-end is er nog steeds maar het begrip van front-end wordt aangepast. Er kunnen meerdere verkoopkanalen worden gekoppeld aan de backend.

TIG onze Google Home
Enkele voorbeelden van verkoopkanalen:
  • Eigen front-end
  • App
  • Chatbot
  • Voice opdrachten
  • Marktplaatsen
  • Dash ordering

Nederland zijn sommige kanalen minder bekend zoals dash ordering. Hierbij heeft een consument een klein stukje hardware dat een specifiek product kan bestellen, zoals waspoeder, bier of pizza. Dankzij Amazon heeft dash ordering in Amerika al een flinke opmars gemaakt en het gebruik hiervan groeit steeds verder.

Magento 2 is zeer geschikt voor headless e-commerce maar functioneert ook prima op de ouderwetse manier met een back-end en front-end.

 

Wat zijn de voordelen van headless e-commerce?

Betere webshop UX ervaring

De front-end van uw webshop kan volledig op maat worden geoptimaliseerd voor uw producten en doelgroep. Er zal geen overbodige code worden ingeladen waardoor u geen concessies doet op snelheid.
Er zijn ook hybride varianten mogelijk waarbij voorbeeld uitsluitend het afrekenproces via een eigen front-end & server wordt afgehandeld. Ook als de load op de catalogus hoog is zal de checkout altijd snel en soepel draaien.

 

Meer verkoopkanalen

Dankzij headless e-commerce kan een fysieke winkel de omnichannel strategie naar een volgend level brengen.
Voor food webshops kan het ontwikkelen van een app waarin snel dagelijkse voeding kan worden besteld bijvoorbeeld waardevol zijn.

Veiliger

Het fysiek scheiden van uw front-end en back-end komt de veiligheid van uw webshop ten goede. Als een kwaadwillige zwakheden heeft gevonden in de front-end wil dat niet zeggen dat hij toegang kan krijgen tot uw back-end.

Wat zijn de nadelen van headless e-commerce?

Magento 2 front-end extensies zullen niet werken

Als uw webshop op een eigen front-end draait zullen extensies die gericht zijn op de front-end niet bruikbaar zijn voor u.

Hogere ontwikkelkosten

Het opzetten van een eigen front-end ten opzichte van de out of the box front-end kost tijd en dus geld.
Daarnaast zult u niet meeliften op de updates van Magento 2 maar zelf alle updates moeten ontwikkelen, en omdat de architectuur complexer is zal relatief veel werk zijn.

Conclusie

Wij verwachten dat Magento 2 de technische standaard heeft gezet en het gebruik van headless e-commerce de komende jaren flink zal groeien. Vooral voor (e-)commerce partijen die inspelen op bijvoorbeeld food zijn er veel voordelen ten opzichte van de traditionele manier waarop webshops worden ontwikkeld.

Overstappen op headless e-commerce heeft invloed op de hele organisatie. De voordelen van headless e-commerce zijn enorm, vooral als de doelgroep via meerdere kanalen bereikbaar is.

Wij hebben ervaring met headless e-commerce en adviseren u graag over de mogelijkheden in uw situatie.
Neem contact op met 020 21 81 001 of vul onderstaand uw e-mailadres in. Wij nemen vervolgens contact met u op

Berend Lantink

Berend Lantink
Technisch Online Markteer