Voor jouw B2B-webshop zijn meerdere mogelijkheden: SaaS en self-hosted. Maar wat betekent dit eigenlijk en welke van de twee past het beste bij jouw organisatie?

Wat is SaaS?

SaaS staat voor Software as a Service. Je schaft dan software als compleet pakket aan. Vergelijkbaar is bijvoorbeeld Dropbox. Je koopt het en kunt het direct gebruiken. SaaS zie je ook bij de webshop wereld en in dat geval wordt alles meteen online in de cloud geplaatst en je kunt direct aan de slag. Je kunt vaak wat aanpassingen doen, zoals in de kleuren, maar de basis staat al.

Voorbeelden van SaaS webshop-platformen:

  • Shopify
  • Salesforce Commerce Cloud

Wat is self-hosted?

Self-hosted betekent niet persé dat je het zelf moet hosten, maar wel dat je de hosting zelf moet regelen. De software is vaak gratis beschikbaar. Je moet wel zelf hosten om het online te krijgen. Er zijn veel aanpasmogelijkheden. Ten opzichte van SaaS is er veel meer aan te passen.

Voorbeelden van self-hosted webshop-platformen:

  • Magento
  • Woocommerce

Voordelen en Nadelen

Wat zijn de voordelen van SaaS?

Je kunt er heel erg snel mee starten. Heb je niet veel eisen, en wil je jouw product online verkopen? Dan heb je je shop binnen een paar uur online. Handig wanneer je bijvoorbeeld maar een paar producten hebt of je snel wil inspelen op een nieuwe trend. Een ander voordeel is dat het onderhoud bij het product zit inbegrepen. Er vinden regelmatig updates plaats en het is doorgaans gemakkelijk te gebruiken.

Wat zijn de nadelen van SaaS?

Bij een SaaS-platform ben je vaak gebonden aan de functionaliteiten die worden aangeboden binnen dat platform. Het kan ook gebeuren dat jouw SaaS-platform een bepaalde functionaliteit eruit haalt. Jij kan er dan ook geen gebruik meer van maken. En dat kan grote gevolgen hebben. Soms werkt de hele shop niet meer goed, omdat jij afhankelijk was van een functie die plots wordt weggehaald. Je zit ook wat vast aan de structuur die vooraf al is bepaald.

Een ander nadeel is dat de software en de code niet van jou is. Wil je overstappen naar een ander platform, omdat je bijvoorbeeld veel groeit? Dan kan het nog wel eens moeilijk worden om al die informatie mee te nemen. Je moet dan alles opnieuw gaan creëren. Je webshop is ook niet gemakkelijk te verkopen, want het platform waar je het op hebt gebouwd is niet van jou.

Het is daarnaast goed om te beseffen dat je maandelijks betaalt. Dit lijkt goedkoper dan self-hosted, maar dat is niet altijd het geval als je de totale kosten vergelijkt over vijf jaar of langer. En wat als de prijs van de software opeens omhoog gaat? Of wat als je opeens veel meer bezoekers krijgt op je webshop? Of wanneer je bedrijf flink groeit en je opeens veel meer gebruikers-licenties nodig hebt?

Je weet bij SaaS nooit wat er precies gaat gebeuren. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat een SaaS-oplossing wordt overgenomen door een groot bedrijf. Dit gebeurde bijvoorbeeld bij Hybris, dat in 2013 werd overgenomen door SAP. De software is in zo’n geval nog wel even beschikbaar, maar er komen geen updates meer. Software die niet geüpdate wordt kan veel gemakkelijker worden gehackt, met alle gevolgen van dien.

Wat zijn de voordelen van self-hosted?

Je hebt zelf de controle. Dit kun je als een nadeel zien, omdat je alles zelf moet regelen, maar daarvoor krijg je wel de controle over je e-commerce platform. Je kunt dus zelf bepalen waar je het host, of door wie. Je kunt ook switchen van hosting wanneer je maar wil. Je hebt ook de controle over functionaliteiten die wilt toevoegen. Er zijn veel meer custom mogelijkheden.

Stel: je groeit in een half jaar enorm als organisatie. Dan heb je andere behoeftes dan voorheen. Voor schaalbaarheid is self-hosted dan ook een goede optie!

En wat zijn de nadelen?

Je regelt zelf de hosting, maar zo gemakkelijk is dat niet. Je hebt te maken met snelheid, veiligheid en capaciteit. Daarom zoeken de meeste webshops een partij die de hosting op zich nemen. Bijvoorbeeld Byte van Hypernode. Daar zitten natuurlijk ook weer kosten aan verbonden.

Je hebt ook kosten voor het onderhoud en de ontwikkeling. Zonder ontwikkeling is er niet eens een webshop. Zonder onderhoud, is het moeilijker om groei te realiseren en kan een hacker de site gemakkelijk in komen. Je kunt hier iemand voor inhuren, of een bedrijf zoals TIG inschakelen om het onderhoud voor je te doen. Je betaalt dan een uurtarief of salaris.

Kosten

Hoeveel kost een SaaS-oplossing?

Vaak betaal je per maand of per jaar en wordt er gekeken naar de hoeveelheid functionaliteiten, producten of gebruikers. Er kan ook worden gekeken naar de omzet die er wordt gedraaid en dat je daar een commissie over moet betalen. Kijk goed wat je moet betalen, zeker op de lange termijn.

Maak voor jezelf de afweging: hoe lang gebruik je het platform? Wat is de geplande omzet? Is dit de investering waard? Dit kun je vergelijken met het huren van een woning in plaats van het kopen van woning.

Hoeveel kost een self-hosted-oplossing?

Hoeveel je moet betalen voor een platform, is moeilijk aan te geven. Dit is bijvoorbeeld afhankelijk van:

  • Het platform dat je kiest
  • Jouw wensen
  • De functionaliteiten die nodig zijn
  • De tijd die het kost om deze wensen & functionaliteiten te ontwikkelen

Een self-hosted oplossing zoals Magento, is doorgaans wel een stuk duurder om mee te starten dan een SaaS-oplossing.

Kies je een SaaS-oplossing of een self-hosted-oplossing?

Verkoop je al jaren hetzelfde aantal producten en verwacht je voorlopig geen groei, dan kun je goed inschatten hoeveel geld je kwijt bent voor een SaaS-oplossing. Wanneer je een groei gaat doormaken, is het moeilijker in te schatten hoeveel kosten je zal maken. Als je toch een schatting maakt, bereken het dan ruim en bedenk of de kosten acceptabel zijn. Ben je nog startend en weet je niet of je producten aan gaan slaan, dan is het prima om te beginnen met een SaaS-oplossing. En kijk een paar jaar later of SaaS nog steeds bij je past.

Wil je vooral heel veel gaan groeien, of zal online een grotere rol gaan spelen? Zie je enorm veel groeikansen online? Overweeg je misschien zelfs om internationaal te groeien? Dan wil je waarschijnlijk minder afhankelijk zijn van SaaS. Je wilt juist veel meer controle hebben. In dat geval is self-hosted een goede optie.

Advies nodig?

Natuurlijk zal het per situatie verschillend zijn. Laat je daarom altijd goed adviseren. Bij TIG gaan we graag met je in gesprek om te kijken wat het beste bij jouw organisatie past. Neem contact met ons op voor meer informatie.