Overweeg jij als producent of groothandel om je producten ook direct aan de eindgebruiker aan te bieden? D2C kan in veel gevallen een goede oplossing zijn. Dit is met de ontwikkelingen in technologie voor producenten ook bereikbaarder geworden. Toch is het ook slim om goed na te denken over de voor- en nadelen ervan. Zo weet je zeker of jouw organisatie klaar is voor D2C. 

Wat is D2C?

D2C betekent Direct to Consumer. Als producent of groothandel verkoop je dan niet alleen aan je leveranciers of specialisten, maar ook rechtstreeks aan de consument of de eindgebruiker. 

Een voorbeeld: stel, je bent een technische groothandel of producent en je levert vooral materialen en gereedschap die belangrijk zijn voor het installeren van producten. Deze lever je normaal gesproken aan winkels en aan installateurs. Maar de gereedschappen of specifieke onderdelen kunnen ook voor de thuisklussers reuze-interessant zijn. Misschien is iemand installateur en wil hij thuis ook bepaalde klussen doen, waarbij hij bepaalde gereedschappen uit jouw assortiment nodig heeft. Of misschien gaat het om een particulier die wel heel handig is. 

Deze klant kan er dan voor kiezen om naar de winkel te gaan, of om het product aan te schaffen via een andere leverancier. Met D2C kan de eindklant het gereedschap ook direct bij jou bestellen. Je hebt als bedrijf dan het gehele proces in de hand en kunt de klantervaring precies zo inrichten als jij dat wil. 

Wat zijn de voordelen van D2C?

Voor een groothandel of producent kan het lonen om te kiezen voor D2C. Dit zijn voordelen van D2C:

Meer data beschikbaar en inzicht in koopgedrag

Wanneer jij direct aan de eindgebruiker levert, heb je de mogelijkheid om meer te weten te komen over jouw klanten en wat zij graag willen. Wat vinden ze belangrijk? Hoe gebruiken ze je producten? Op welke momenten kopen ze graag? Je hebt zicht in het soort producten dat ze bestellen en je weet waar jouw klanten zich bijvoorbeeld bevinden. Ideaal voor bijvoorbeeld voor innovatie van nieuwe producten of het verkopen van de huidige producten. 

Hogere winstmarges

Omdat je de tussenpersoon er tussenuit haalt, kun je hogere winstmarges op je producten krijgen. Deze winst kun je bijvoorbeeld weer investeren in verbeteringen van je producten, diensten of webshop. 

Meer klantenbinding

De eindgebruiker krijgt meer gevoel bij de producten en bij jou als merk. Hierdoor is het makkelijker klantbinding aan te gaan. Bied bijvoorbeeld een gratis online workshop aan bij speciale technische producten en heb zo direct contact met jouw eindgebruiker. 

Betere klantervaring

Dankzij D2C heb je alles volledig zelf in de hand. Hierdoor kun je dus een klantervaring creëren die volledig aansluit op de behoeftes van jouw klanten. Indien nodig kun je de ervaring meten en aanpassen in vrijwel iedere fase. 

Wat zijn de nadelen?

D2C klinkt dus fantastisch en we zullen vaak bedrijven aanraden hier gebruik van te maken. Maar belangrijk is ook om goed bewust te zijn van de verschillende nadelen van D2C. Dit zijn ze: 

Rechten van de eindgebruikers

Bij particuliere klanten heb je te maken met allerlei extra regelgevingen. De eindklant heeft veel rechten, bijvoorbeeld rondom retourzendingen en het terugvorderen van betalingen. Je moet dit soort zaken goed geregeld hebben voordat je D2C aan kunt bieden. Houd er ook rekening mee dat er hier mogelijk extra personeel voor nodig is. 

Leveranciers zijn argwanend

Als producent of groothandel heb je waarschijnlijk te maken vaste leveranciers. Zij vormen een belangrijke inkomstenbron voor je en je kunt dus niet zonder ze. Wanneer jij besluit D2C aan te bieden, is er een kans dat jouw leveranciers hier niet blij mee zijn. Je bent dan namelijk direct in hun klantenkring aan het vissen. Als jij zomaar, zonder je leveranciers erbij te betrekken, een D2C-webshop opzet, kan dit juist tegen je gaan werken. Je leveranciers zoeken dan misschien wel een ander merk of andere groothandel om zaken mee te doen. Het is daarom belangrijk dat je jouw afnemers betrekt in het hele proces en bijvoorbeeld heldere prijsafspraken maakt.

Hoe doe je dat? Binnenkort publiceren we hier een artikel over. Houd ons dus in de gaten om op de hoogte te blijven.

Voorkom negatieve recensies

Het plaatsen van een online recensie is erg eenvoudig. Wanneer je direct je producten aan de eindklant aanbiedt, is de kans groter dat er recensies zullen volgen. En dat betekent: ook negatieve recensies. Consumenten kunnen erg kritisch zijn en 1-ster-recensies uitdelen als de bestelling bijvoorbeeld al een dagje te laat binnen is gekomen. Hier moet je je van bewust zijn. Goede support en goede logistieke oplossingen zijn dus een echte must. Je webshop mag geen grove fouten bevatten, want hier word je zeker op afgerekend. 

Hoe doe je dit? 

Bied jij producten nog niet rechtstreeks aan bij de consument? Dan is het nog best een klus om jouw webshop goed in te richten. Misschien wil je liever niet dat particuliere consumenten de speciale inkoopprijzen voor bedrijven zien. Of misschien vind je het vooral niet overzichtelijk om alles op één grote hoop te gooien. Je kunt beginnen met een vooronderzoek. Welke software gebruik je en welke wensen heb je precies? 

Magento – ook wel Adobe Commerce – is een e-commerce oplossing die het makkelijker maakt om deze problemen te tackelen. Je kunt namelijk vanuit één Magento-omgeving meerdere storefronts maken. Je zou dus twee verschillende webshops kunnen opzetten vanuit één Magento-omgeving, ieder gericht op een andere doelgroep en – indien gewenst – ieder op een eigen domeinnaam. De ene webshop richt zich op bedrijven met lagere inkoopprijzen en de andere webshop richt zich op particuliere consumenten die direct bij je kunnen kopen. Je zou ook verschillende inlog-mogelijkheden kunnen creëren met Magento. 

Dit is precies waarom wij vaak Magento aanraden als oplossing voor onze klanten. 

Wat doet TIG?

Wij zijn niet zomaar een developmentbureau. We adviseren je namelijk ook graag, zodat het beste uit jouw onderneming wordt gehaald. We bouwen dus niet zomaar een webshop, maar kijken naar jouw wensen en eisen. Ook geven we altijd advies, bijvoorbeeld of voor jouw organisatie D2C überhaupt een slimme keuze is? Benieuwd geworden? Neem dan contact op met ons.