Onze podcast bestaat inmiddels al een halfjaar en in die tijd hebben we veel geleerd. De host van de show, Imre Scheffers vertelt over de learnings van TIG na een half jaar podcasten. 

Waar gaat de podcast over?

‘We hebben gekozen voor de naam ‘De B2B e-commerce podcast’. Wij zagen dat de naam voor de Nederlandse podcast nog niet werd gebruikt, waardoor het een interessante optie werd. Want daardoor was het direct in te zien waar onze podcast over gaat. Inmiddels hebben we wekelijks een nieuwe podcast waarin we de meest uiteenlopende onderwerpen binnen de B2B e-commerce wereld bespreken. We vinden het erg belangrijk dat we niet constant TIG lopen te schreeuwen en er een verkooppraatje van maken. We delen écht waardevolle inzichten met onze luisteraars. De B2B e-commerce podcast is het merk. En ja, dat is vanuit TIG. Maar het is nooit de bedoeling geweest om het puur in te zetten als marketing-kanon. Want als ik zelf een podcast luister zet ik hem ook uit als het alleen maar reclame is.’

Waarom een podcast?

‘Een podcast blijft leven en staan. Ik ben zelf wel eens random een podcast tegengekomen van drie jaar geleden, die ik dan helemaal kapot draai. Dat kennen we ook wel van YouTube. Voor je het weet ben je ergens helemaal ingezogen. Over bijvoorbeeld drie jaar kun je nog steeds onze podcast vinden en zijn bepaalde podcasts mogelijk nog relevanter geworden dan ze nu zijn. De B2B e-commerce podcast is goed vindbaar, doordat we hem plaatsen op verschillende podcast-services, zoals Spotify.. Het heeft hetzelfde effect als Netflix: je vindt dan een toffe serie en voor je het weet heb je vijf seizoenen bekeken.’

Hoe is de podcast begonnen?

‘Sinds we in maart te horen kregen dat we allemaal moesten thuiswerken, zijn er een aantal dingen veranderd. We hadden opeens meer tijd om na te denken over hoe we met TIG naar buiten wilden treden. Vanuit TIG was er altijd al de wens om meer te doen met de kennis die we hebben. We wilden naast de wekelijkse artikelen die we plaatsen ook nog op een andere manier kennis delen. We kwamen al snel op podcasts. Dat kwam omdat ik al vaker podcasts luister, bijvoorbeeld wanneer ik onderweg ben. Ik houd dan vooral van de wat kortere podcasts die rond de 20 tot 30 minuten duren. Onderwerpen waar ik graag naar luister lopen vrij uiteen. Van voetbalpodcasts tot mijn all-time favoriet: Business Wars.

Dat leek ons dus ook wel een goede manier om informatie te delen. Er is in twintig jaar bij TIG zo ontzettend veel kennis en knowhow opgedaan, dat het redelijk makkelijk is om deze kennis te delen.

En hoe bevalt het podcasten?

‘Ik heb het altijd al leuk gevonden om te praten of te presenteren. In de rol van host bij podcasts neem ik daarom graag op. Voor mij geldt dat ik als host ook veel heb geleerd van B2B e-commerce, wat ik in de praktijk kan toepassen. Ook merkten we dat steeds meer partijen bij ons aan willen haken om samen een aflevering op te nemen. Alles bij elkaar genomen is het ons positief is bevallen.’

Wat heeft TIG geleerd?

‘Onze eerste learning is: je moet ergens mee starten. Ik ken mensen die alleen beginnen als ze eerst hebben geoefend en alles perfect is Maar hoe langer je wacht, hoe meer momentum je verliest. Je verliest ook het enthousiasme van het personeel en bij jezelf. Je doet niets, dus je kunt ook niets laten zien. Wanneer is het klaar? Je kunt namelijk de podcast nooit perfect krijgen en je blijft altijd leren.’

Heb je tips als het om techniek gaat?

‘Als je het doet, doe het dan goed en niet halverwege. Je begint natuurlijk met proberen, maar als het blijkt toch niet te werken, dan kun je dit niet op het audiotechnische vlak gooien. Kwaliteit van de audio is bij podcasten erg belangrijk. Zodra het geluid niet goed is, raak je luisteraars kwijt. We zijn daarom meteen op zoek gegaan naar de best passende oplossing hiervoor. We hebben gebruikgemaakt van Rødecaster Pro. Dat is hardware die speciaal is gemaakt voor het opnemen van podcasts. Het bevat onder meer verschillende XLR (microfoon) ingangen en oneindige afstelmogelijkheden per microfoon (ingang). Houd er wel rekening mee dat je bij dit soort apparatuur jezelf hoort tijdens de opname. Dit is vooral in het begin even wennen, zeker als je jezelf nooit hoort – dat kan even schrikken zijn. Er zijn ook mensen geweest die het juist wel prettig vonden om zichzelf te horen, zoals ik.

Om het voor jezelf te laten leven, kun je een tune laten aanmaken die speciaal voor jouw podcast is. Wij hebben via Fiverr een tune laten ontwikkelen. Want hierdoor kan je vrij volledig je eigen tune inzetten. Dan heb je iets dat uniek en echt van jou is. In het ergste geval kun je dit later als bel voor je werk gebruiken. Op Fiverr kun je ook meteen een afbeelding voor je podcast laten maken. Allemaal zaken die kunnen helpen om de podcast te laten leven. Maar ook zowel binnen de organisatie als daarbuiten te laten zien dat de podcast serieus is. Het gaat dan meer leven.’

Hoe zorg je voor genoeg variatie?

‘Voor mij was variatie erg belangrijk. Je moet verschillende sprekers hebben. We hebben ervoor gekozen om mij als host neer te zetten, zodat ik daar ook in kan groeien. We wilden ook qua sprekers afwisselen. In het begin sprak ik vooral veel met Joost, onze CEO, maar we zijn al snel gaan afwisselen om zo verschillende mensen aan het woord te krijgen. Aan toevoegen: Iedereen heeft zo zijn eigen kijk op een bepaald onderwerp en dat houdt je podcast interessant. Binnen TIG hebben we genoeg mensen die jarenlange ervaring hebben. Denk aan onze CTO die al bijna twintig jaar in E-commerce meewerkt, denk aan onze developers die elke dag bouwen aan de webshops van onze klanten en onze PO’s die dagelijks met onze klanten werken. Het zal je verbazen hoeveel kennis en ervaring in de hoofden van je personeel zit. Als jij daar niet goed bij stil staat, bedenk dan eens hoe het voor de luisteraar is. Het levert genoeg interessante content op en de luisteraars leren er iets mee.

Buiten TIG om hebben we ook veel connecties met enorm veel kennis en ook deze hebben we steeds meer aan het woord gelaten. Zo kunnen we veel meer de diepte ingaan en geven we de podcast echt de inhoud en kwaliteit die we zo belangrijk vinden. We kozen hiervoor voor onze partners of partijen die veel kennis hebben op gebieden die misschien niet zo heel erg vanzelfsprekend zijn.’

Heb je een voorbeeld van een partnerpodcast?

‘Een mooi voorbeeld is de podcast over Augmented Reality voor B2B. Dat is iets dat niet standaard op de plank ligt. Het is in grote ontwikkeling, maar hoe zet je dat dan specifiek in voor B2B-webshops. Dat is interessant, en daarom bouwen wij er in de uitzending naartoe om het te hebben over B2B-webshops, maar bespreken we ook de invulling van AR in ander perspectief. Zo spreken we de B2B-webshops aan, maar ook de mensen die voor innovatie gaan.’

Wat doe je met de voorbereiding?

‘Ik vind het leuk om te presenteren en spreken. Je zult mij nooit een presentatie van begin tot eind uit mijn hoofd zien leren. Als ik een spreek-presentatie maak, dan werk ik met bulletpoints. Dat doe ik ook met mijn podcast. Als ik alles op moet lezen, dan komt het stroef over. Toch is het belangrijk om jezelf en je gasten enige richting te geven. Daarom bereiden we ons van tevoren voor door te bespreken wat de inhoud ongeveer moet zijn en welke onderwerpen we tijdens de opname bespreken. Dit is handig voor de spreker, maar ook voor mij als host.’

Hoe plaats je de podcast?

‘We vielen al vrij snel met de neus in de boter als het gaat om het online platform dat wij voor onze podcast gebruiken. We kwamen vrij snel bij Anchor uit, omdat het fijn werkt. Je kunt daar je podcast plaatsen en eventueel editten. Anchor publiceert je podcast via een RSS-feed op zeven verschillende streamings. Zo is die van ons te beluisteren via bijvoorbeeld Spotify en Apple Podcast. Bij de plaatsing zal ook de plaatsingsdatum netjes naar voren komen. Dat vind ik zelf wel prettig want dan kun je altijd zien dat er wekelijks een nieuwe podcast zijn. Zulke kleine details moeten wel kloppen. Daarnaast biedt Anchor verschillende opties voor de analytics.

Eerst deed ik het dus zelf via Anchor, het editten. Het werkte prima, alleen kostte het mij te veel tijd, vooral omdat het naast mijn normale werkzaamheden kwam. Ik moest al veel doen, zoals de voorbereiding, het opnemen en het plaatsen. Naast het hosten van de podcast heb ik natuurlijk ook nog genoeg andere werkzaamheden. Daarom kozen we er al vrij snel voor om iemand extern de podcast te laten editten. Dat deden we wel op het punt waarop we zeiden: we gaan ermee verder. Die afweging hebben we gemaakt en zo maakten we het voor onszelf ook makkelijker en professioneler. Zo werd de kwaliteit sneller gewaarborgd en het blijft dan ook van waarde op de lange termijn.’

Heb je nog een laatste tip?

‘Laat je niet leiden door de statistieken. Je moet de podcast maken omdat je het leuk vindt. Vooral in het begin zullen de cijfers niet heel hoog zijn. Een podcast moet groeien.Blijf proberen, innoveren en vooral plezier hebben met je podcast.’

Benieuwd geworden?

Luister gerust eens onze podcast. Dat kun je hier doen. We staan ook altijd open voor ideeën voor onze toekomstige podcasts.