Het gaat goed met jouw B2B-webshop. Zo goed zelfs, dat je overweegt om internationale stappen te zetten. Maar hoe pak je dit aan? Welke valkuilen zijn er? Wij geven je de best practices om internationaal te verkopen met jouw B2B-bedrijf.

Het televisieprogramma ‘Ik vertrek’

Heb jij het televisieprogramma ‘Ik vertrek’ wel eens gezien? Mensen verhuizen naar het buitenland om daar een bedrijf te starten. Maar ze spreken de taal niet, ze kennen de gebruiken niet en lopen daardoor tegen allerlei problemen aan. Veel B2B-bedrijven doorlopen een soortgelijk proces. Zij besluiten om internationaal te gaan met hun webshop, en ontdekken dat ze niet voldoende zijn voorbereid.

Doe goed onderzoek

Doe daarom goed onderzoek voordat je überhaupt producten gaat verkopen. Misschien denk je: ‘dit werkt in Nederland, dus België of Duitsland lukt dan ook wel.’ Realiseer je echter goed dat de culturele aspecten zelfs bij onze buurlanden heel anders zijn dan bij ons. PostNL in Nederland werkt bijvoorbeeld heel goed, maar de Belgische Post is een stuk minder betrouwbaar. Daar worden pakketjes niet altijd bezorgd op het beloofde moment. In Duitsland zijn afspraken nog belangrijker dan in Nederland. Lever jij een pakketje niet op tijd, of kom je een andere afspraak niet na, dan kan dit voor sterkere negatieve ervaringen zorgen dan in Nederland. Realiseer je dat landen binnen de Europese Unie nog steeds heel verschillend zijn. Zelfs binnen één land kunnen er behoorlijk grote verschillen zijn.

Hoe zit het juridisch? 

Zorg ook dat je goed weet hoe je het juridisch moet aanpakken, zodat je later niet voor onnodige verrassingen komt te staan. In Duitslang mag je bijvoorbeeld niet zomaar claimen dat je de beste bent, zonder dat dit ergens bewezen is. Zo kan het goed zijn om juridisch advies in te winnen bij een partij die hierin gespecialiseerd is in het betreffende land.

Zoek een businesspartner

Iemand die in het land zelf woont en daar de gebruiken, en jouw branche en publiek kent, kan jou goed helpen. Hij heeft al een netwerk en kan veel meer voor elkaar krijgen dan jij in Nederland. Misschien denk je: ‘ik zoek alles wel uit als ik naar het land ga, of laat mijn e-commerce manager het uitzoeken’. Maar wanneer je dit doet, is jouw situatie vergelijkbaar als die met de mensen in het televisieprogramma ‘Ik vertrek’. Er zijn veel dingen die je moet uitzoeken en dit proces is niet gemakkelijk. Vanuit Nederland krijg je de zaken niet zo goed geregeld als een lokale businesspartner wel kan. Echter is het vaak nog niet duidelijk hoe groot het succes zal worden in een ander land. Het kan daarom een risico zijn om gelijk een salaris uit te keren aan zo’n businesspartner. Je kunt deze businesspartner dan bijvoorbeeld een percentage van de omzet geven.

Richt je webshop goed in

Internationaal zaken doen met jouw webshop kan zeker een geweldige stap om te maken. Je bereik is vele malen groter en er liggen dus automatisch ook meer kansen. Maar dan moet de webshop wel goed functioneren.

Denk daarom goed na: hoe richt jij je webshop in? Komt er een .com website of wil je juist een .nl website? Hoe bied je de verschillende btw-tarieven uit het buitenland aan? Welke kleur van een productverpakking spreekt de klant aan? Gebruik je niet per ongeluk een ongeluksgetal – zoals ze die in China hebben – in je productnaam? Zijn er producten of merken die juist in een ander land meer aandacht nodig hebben? Welke technologie gebruik je hiervoor? Dit zijn belangrijke vragen om rekening mee te houden. Bij TIG zijn wij dagelijks bezig met de laatste technologieën. Wij adviseren jou graag over de technieken op je website, zodat jij jouw ambities waar kunt maken.

Benieuwd geworden? Neem contact met ons op voor meer informatie