B2B e-commerce is constant aan het veranderen en groeien. Over vijf jaar zal er al veel veranderd zijn. Robert Grundeken, de CTO van TIG, vertelt wat de verwachtingen volgens hem zijn.

Dataverzameling

Het verzamelen van data wordt nog belangrijker. Je weet zo precies welk product wanneer wordt verkocht. Op dit moment weten merchants vaak wel welke dagen of periodes drukker zijn. Denk bijvoorbeeld aan Black Friday of de periode rondom een beurs, maar in de toekomst gaan ze nog beter weten wat er gebeurt. Wanneer je big data toepast en meet wat er wordt verkocht, kun je nog gerichter inkopen. Ook weet je wat je aan je klanten moet aanbieden. Hoe meer grip je op de voorspellende algoritmes hebt, hoe beter je kunt inschatten wat je op voorraad moet hebben.

Klant wil steeds meer controle

In de toekomst zal de klant nog meer controle willen hebben over het hele proces. Zo willen ze precies weten wanneer ze de bestelling zullen ontvangen. De klant wil bijvoorbeeld meer invloed hebben op het bezorgmoment tijdens het hele traject. Dat zal nog meer toenemen. Klanten hebben steeds hogere verwachtingen.

PIM’s zonder webshop

Er zijn steeds meer bedrijven die wel een PIM-systeem willen, maar daar niet direct een webshop aan willen koppelen. In plaats daarvan willen ze gebruikmaken van marketplaces, bijvoorbeeld van Amazon of Bol. Er zijn nu nog weinig opties voor een PIM zonder webshop, wij verwachten dat dit aanbod snel stijgt/hier zal snel verandering in komen. Ze moeten dan wel een percentage betalen aan de marketplaces, maar tegelijkertijd besparen ze op kosten zoals hosting en onderhoud.

Voor een nieuw product of idee is dit zeker verstandig, want dan hoef je niet direct een hele webshop op te richten. Op een marketplace kun je eerst kijken hoe iets verkoopt en in de markt ligt. Ook als je internationaal zaken wil doen, kan het helpen om producten eens in het buitenland op een marketplace te plaatsen om te zien wat het doet. In de toekomst zal je deze ontwikkeling steeds vaker zien.

Processen worden steeds belangrijker

Alle interne processen gaan steeds belangrijker worden. Probeer de processen telkens te verbeteren en bekijk waar de meeste tijd in gaat zitten. Je kunt wel de goedkoopste zijn als je de prijs telkens omlaag gooit, maar als jouw magazijn management niet efficiënt is, dan kost het je juist geld. En hoe doe je het met verpakkingsmateriaal? Heb je veel opvulmateriaal nodig, dan is dat inefficiënt. Je zou ook machines kunnen aanschaffen die de dozen op maat maken.

De concurrentie zal de komende jaren alleen maar stijgen en dan gaat het er uiteindelijk om hoeveel kosten je intern maakt om overeind te kunnen blijven. Naar verwachting zullen succesvolle webshops hun processen zo veel mogelijk automatiseren.

Mobile first, Desktop second

We zien natuurlijk al een stijgende lijn als het gaat om mobiel gebruik, maar dat zal alleen maar meer toenemen. Ook zoekmachines blijven webshops die mobielvriendelijk zijn belonen. Het wordt dus nog belangrijker om je site mobielvriendelijk te maken. Ook zal er hoogstwaarschijnlijk een grote groei zijn in het gebruik van PWA, die webshops een app-like experience bieden.

Het blijft afwachten

Het blijft afwachten wat er over vijf jaar gaat gebeuren. Ontwikkelingen volgen zich in rap tempo op en er kunnen altijd nieuwe dingen ontstaan, waar we nu nog geen weet van hebben.

Heb jij behoefte aan een strategische e-commerce partner die op de hoogte is en blijft van alle laatste ontwikkelingen? Neem dan gerust contact met ons op.