De rol van de homepage van webshops is in de afgelopen jaren veranderd. Steeds minder mensen komen rechtstreeks op je homepage terecht. Ze komen juist op een andere pagina binnen, zoals op een specifiek product of in een categorie. Hoe belangrijk is de homepage van een B2B-webshop? Wordt hier nog wel voldoende gebruik van gemaakt? Welke tips zijn er voor een B2B-webshop? Hoe zorg je ervoor dat de homepage van jouw B2B-webshop voor conversie zorgt?

Hoe vaak wordt de homepage tegenwoordig nog bezocht?

Er zijn allerlei manieren om mensen naar je webshop te krijgen: bijvoorbeeld via specifieke zoekopdrachten in Google, via advertenties op social media, of via een nieuwsbrief. En meestal stuur je de klanten dan niet naar de homepage, maar naar de producten die je aanbiedt. Zo zijn ze gelijk op de juiste pagina. 

Kijkend naar onze klanten: bij B2C-webshops komt slechts 10 procent nog op de homepage van de webshop binnen en bij B2B-webshops zo’n 20 procent. De kans is groot dat ook de cijfers van de B2B-webshops nog verder dalen. We zien namelijk vaak dat trends bij B2C-webshops wat later ook bij B2B-webshops zichtbaar zijn. Hoe vaak je homepage wordt bezocht is ook afhankelijk van de domeinnaam en de bekendheid van je merk. Een website als Bol, Amazon of Coolblue krijgt bijvoorbeeld veel meer homepage bezoekers dan menig andere webwinkel. 

Ga maar bij jezelf na; als je iets wil kopen op bol.com dan ga je direct naar bol.com in de url balk. Als je nog niet weet waar je dit wil aanschaffen dan typ je het product hoogstwaarschijnlijk in een zoekmachine in en kom je via hier direct op de productpagina van een webshop terecht.

Wanneer je in een specifieke niche zit, is de kans zelfs nog groter dat mensen enkel binnenkomen op producten of merken die je verkoopt. Ze zoeken bijvoorbeeld een speciaal onderdeel voor hun machine en komen zo op je site uit. 

Heeft de homepage dan nog wel een rol?

De homepage van een B2B-webshop wordt misschien niet meer zo vaak rechtstreeks bezocht, maar toch heeft deze wel een belangrijke functie. Je klant gebruikt de homepage vaak als navigatie of om te bekijken wat de laatste aanbiedingen of nieuwtjes zijn. Mensen gaan toch vaak nog wel even terug naar de homepagina – ook wanneer ze eerst op een andere pagina binnenkomen. 

Onthoud goed dat de mensen die op je home komen vooral de content scannen. Binnen een paar seconden wil je kunnen zien waar je heen moet of getriggerd worden om door te klikken naar interessante pagina’s. Hier kun je op inspelen door de juiste content goed in beeld te plaatsen. Zo begeleid je bezoekers naar relevante pagina’s.

Verandering van doel

Eerder was het zo dat de homepage echt het doel had om nieuwe klanten uit te leggen wie je bent, of om ze uit te nodigen om een account aan te maken. Maar er heeft een verschuiving plaatsgevonden, waardoor het doel dus anders is geworden. Daarom is het slim om goed na te denken over de inhoud van je homepage. Wat zet je er precies neer? De homepage is niet langer meer hét visitekaartje van je B2B-webshop: dat is de hele site geworden. Daarom is het ontzettend belangrijk dat je op elke pagina een consistente ervaring bied die de bezoeker motiveert om te converteren.

Wat moet er op de homepage van een B2B-webshop staan?

Wat je precies op je homepage moet zetten, is natuurlijk erg afhankelijk van jouw B2B-webshop en je bezoekers. Toch adviseren we je de volgende zaken in ieder geval mee te nemen::

  • De nieuwste producten – dit kun je doen met bijvoorbeeld een slider
  • Acties die nu gelden – dit kun je doen met bijvoorbeeld een opvallende banner
  • Sfeerbeeld met verschillende producten of productgroepen, waarbij alle producten ook aanklikbaar zijn
  • Een sfeerimpressie van het bedrijf
  • USP’s van het bedrijf – waarom moet de klant bij jou kopen en niet de concurrent?
  • Goede klantreviews
  • Een link om snel in te loggen in je account
  • Een mogelijkheid om contact op te nemen met de klantenservice

Doe onderzoek

Bekijk goed wie je hoofddoelgroepen zijn. Wat zijn hun behoeften? Wat willen ze graag en hebben ze nodig?  Hoe helpen jouw producten bij het vervullen van deze behoeftes? Wanneer je de homepage van je B2B-webshop zo indeelt dat je de voornaamste behoeftes van je hoofddoelgroepen weet te raken, zal de conversie stijgen. Behalve onderzoek is het ook belangrijk om A/B testen te doen. Pas je homepagina aan op basis van inzichten die je hebt verkregen van echte bezoekers. Hiervoor kun je een tool zoals Hotjar of Google Analytics inzetten.

Denk eens aan personalisatie

Denk ook eens om personalisatie toe te passen op je homepage Je past de homepage dan aan op basis van de doelgroep of het gedrag van de doelgroep. Personalisatie kan bijvoorbeeld worden gerealiseerd met de software van SalesFeed. Stem teksten, afbeeldingen of elementen aan op basis van de bezoeker. 

Voorbeeld: ben jij een aanbieder van bedrijfskleding? Dan kun je de homepagina zo instellen dat websitebezoekers uit de horeca-branche speciale horecakleding te zien, terwijl bezoekers uit de bouwindustrie juist bedrijfskleding te zien krijg die veilig zijn op de bouwplaats. Zo speel je in op verschillende verlangen. 

Meer weten?

In onze podcast ‘De anatomie van een B2B-webshop: de homepage’ gaan Joost Schildwacht en Imre Scheffers dieper in op het belang van de homepagina van een B2B-webshop. 

Een webshop bestaat natuurlijk niet alleen uit de homepage. Ook andere onderdelen, zoals de categorieën en producten zijn van groot belang. Houd onze site in de gaten als je hier meer over wilt lezen, want binnenkort publiceren we daar artikelen over!