De productpagina wordt vaak gezien als de belangrijkste pagina van een webshop. Dit is de plek waar jouw klanten besluiten om het product te kopen of juist niet. Natuurlijk wil je deze pagina dan zo goed mogelijk inzetten voor maximaal resultaat. Hoe verhoog je de conversie van een productpagina?

Het belang van de productpagina

De productpagina’s van je webshop zijn de belangrijkste pagina’s op je hele site. Hier bepalen klanten of ze het product willen kopen. Voor B2B-webshops is de productpagina ook vaak een instapmoment. Jouw klanten zoeken in zoekmachines naar specifieke producten en wanneer de productpagina (SEO-technisch) goed is ingericht, vinden ze jouw pagina nog gemakkelijker in plaats van die van de concurrent. En ook wanneer de productpagina niet de landingspagina is, is het een belangrijke plek. Dit is voor de meeste webshops namelijk de meest belangrijke plaats waar conversie plaatsvindt: een aankoop. 

Hoe beter jouw productpagina aansluit bij de verwachtingen van jouw doelgroep, hoe hoger je conversie is. 

Is de productpagina belangrijker dan de homepage?

We moeten de homepagina van een webshop niet onderschatten. Dit is nog steeds een belangrijke pagina die jouw klant meer informatie biedt over jouw bedrijf en producten. Toch zien we de laatste jaren een verschuiving en landen de meeste mensen toch echt op de productpagina van een webshop. En de eerste indruk die ze dan krijgen, telt. Hebben ze het gevoel dat de B2B-webshop niet professioneel genoeg is, of zien ze niet de informatie die ze nodig hebben? Dan is de kans vrij groot dat ze naar de concurrent gaan. En vergis je hier niet in: de meeste mensen nemen niet de tijd om ook nog allemaal andere pagina’s te bekijken, voordat ze weer vertrekken. Gemiddeld genomen bepaalt een bezoeker binnen 3 seconden of hij verder wil kijken of niet. 

Welke informatie zet je op de productpagina?

Zorg dat je de vragen weet te beantwoorden die jouw klanten kunnen hebben. Denk dan niet alleen aan productspecificaties, zoals maat, kleur en merk, maar ook aan de toepassing van het product. Kun je specifieke veiligheidsschoenen bijvoorbeeld gebruiken op een bouwplaats? Vermeld ook belangrijke informatie, zoals de leveringstijd. Is het product op voorraad of duurt het nog even tot het wordt verzonden? Krijg je korting als je een grotere hoeveelheid besteld? Vermeld ook altijd het artikelnummer. Veel klanten van B2B-webshops kennen artikelnummers uit hun hoofd. 

Doe goed onderzoek naar jouw typische klant. Welk probleem lost het specifieke product op? Waarom wil jouw klant juist dit product hebben? Het helpt om dit te doen in de vorm van persona’s. Dit is een fictief persoon die alle eigenschappen van je ideale doelgroep(en) bevat. Op deze manier leer je je klant beter kennen. Hoe beter je dit weet neer te zetten, hoe hoger de conversie uiteindelijk zal zijn. 

Een heldere productomschrijving

Neem niet zomaar aan dat jouw klant wel weet wat het product is of waarom hij het moet hebben. Dit is een fout die nog wel eens wordt gemaakt. Een heldere uitleg zorgt ervoor dat ook iemand die nieuw op de markt is begrijpt wat hij met het product kan. 

Wanneer je 10.000, 20.000, 50.000 of zelfs nog meer producten hebt, wordt het een hele klus om overal productteksten voor te schrijven. Je zou er dan voor kunnen kiezen om de teksten te kunnen gebruiken die de leverancier aangeleverd heeft. Maar toch is een unieke productomschrijving vaak een verstandige keuze omdat je deze zo kunt afstemmen op de behoeften van jouw klanten. Zo is het goed mogelijk dat de teksten van de leverancier niet duidelijk genoeg zijn. En daarnaast geldt dat zoekmachines vaak de voorkeur geven aan unieke productomschrijvingen in webshops. Ook val je met unieke teksten sneller op in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google.  

Heb je niet de mogelijkheid om over ieder product een tekst te schrijven? Focus je dan op de hardlopers of op de producten die je graag wat extra aandacht wil geven. Met behulp van een PIM-systeem kun je het optimaliseren en verbeteren van teksten gemakkelijker maken. Focus je bij het schrijven van teksten vooral op jouw klant, dan volgt de zoekmachine-optimalisatie meestal vanzelf. 

Kies kwalitatieve afbeeldingen

Het eerste wat je vaak ziet op een productpagina is vaak de afbeelding. Deze afbeeldingen zijn van groot belang, omdat je klant op basis van de foto’s kan bepalen of het product wordt gekocht. Het helpt je klant om beter in te schatten of dit het product is dat hij zoekt. Stel je bijvoorbeeld voor: je biedt bedrijfskleding aan. De leverancier van het merk heeft alleen maar foto’s van de veiligheidshesjes. Maar jouw klant wil juist weten hoe het staat. Ziet hij juist foto’s van mensen die de hesjes daadwerkelijk dragen? Dan helpt dit bij het koopproces. 

Het kan natuurlijk ook dat je veel producten hebt die op elkaar lijken, bijvoorbeeld bouten van verschillende maten. In zo’n geval helpt het erg om bijvoorbeeld de afmetingen in de foto erbij te zetten. Zo ziet je klant in één oogopslag of dit de bout is die hij zoekt. 

Houd bij de afbeeldingen rekening met de koopbehoeften van jouw klant. Waarom hebben ze een bepaald product nodig? Spreek de taal van jouw doelgroep, zodat die zich begrepen voelt. 

Maak gebruik van video op je productpagina

Video doet het online best goed. Een beeld zegt vaak meer dan duizend woorden. Productvideo’s helpen jouw klant om beter te begrijpen wat de toepassing is en verhogen jouw vindbaarheid, bijvoorbeeld via YouTube. Hoe moet bijvoorbeeld het zonnepaneel worden geïnstalleerd? Of voor welke machines is het specifieke onderdeel bedoeld? Hoe werkt het product? 

Je kunt video’s delen van de leverancier, maar ook zelf maken. In het laatste geval deel je je expertise en word je sneller gezien als een betrouwbare partij. 

Het is natuurlijk wel lastig om productvideo’s te hebben van al je producten. Zeker wanneer je een grotere B2B-webshop hebt is dit niet haalbaar. Focus je in dit geval dan vooral op de hardlopers, producten met meer marge of producten die graag meer wilt verkopen. Een video zal niet altijd nodig zijn. 

Vergeet het Kruimelpad niet

Het kan natuurlijk voorkomen dat iemand via een zoekmachine op een B2B-webshop komt en niet helemaal op de juiste plaats terechtkomt. Als jouw productpagina volledig en goed in elkaar zit, is de eerste indruk alsnog positief en is het goed mogelijk dat je potentiële klant nog wat meer zal rondneuzen op je webshop. Met het kruimelpad – ook wel breadcrumbs genoemd – kan jouw klant eenvoudig door de website navigeren. Een kruimelpad toont het hiërarchische pad dat de gebruiker kan nemen om op de pagina komt. Je ziet dus alle hogere niveaus van pagina’s die er weer boven liggen. Denk aan de subcategorie en categorie. Via het kruimelpad kan een gebruiker gemakkelijker navigeren door de webshop. 

Cross-sell en upsell

Het is natuurlijk prettig als je klant niet één product koopt, maar meteen wat andere gerelateerde producten koopt. Het is ook mogelijk dat het product niet precies is wat iemand zoekt. Plaats daarom gerelateerde producten op een productdetailpagina. Dit zou je met de hand kunnen doen, maar dat kost veel werk. Gelukkig zijn er wel verschillende mogelijkheden om dit te automatiseren. Bij Adobe Commerce, voorheen Magento, kun je bijvoorbeeld aangeven welke categorieën of type producten er gelinkt kunnen worden. 

Social proof

Zorg dat het mogelijk is om een recensie van een product achter te laten. Deze reviews helpen een volgende bezoeker om daadwerkelijk het product te kopen. Het is een soort social proof: als je ziet dat anderen tevreden waren, is het gemakkelijker ook een bestelling te plaatsen. Ook een persoonlijk verhaal van een specialist kan bijdragen in een hogere conversie. Zo laat je zien dat jij expertise in huis hebt, wat weer zorgt voor meer vertrouwen. 

Wil je meer weten?

Wil je meer horen over de productpagina van een B2B-webshop? Luister dan naar onze podcast: de anatomie van een B2B-webshop: de productpagina. 

Wil je zelf een productpagina die voor een hogere conversie zorgt? Neem contact op met ons en dan helpen we je graag verder.