Hoe groter en complexer jouw webshop is, hoe belangrijker het is dat je een centrale plek heb om al je productinformatie te beheren. Dit kun je bijvoorbeeld realiseren dankzij Sales Layer, een gebruiksvriendelijk PIM-systeem voor jouw Magento webshop. Maar deze moet je dan wel aan je webshop kunnen koppelen. Hoe doe je dit met Magento?

Wat is een PIM-systeem?

PIM betekent: Product Information Management System. Hoe groter en complexer jouw webshop is, hoe groter de kans is dat producten op meerdere plekken te zien. Zo zou je ook een tweede webshop kunnen hebben, of een verkooppunt, of misschien heb je producten in een webshop van een derde partij staan, zoals Bol of Amazon. Daarnaast heb je waarschijnlijk te maken met Excel-bestanden waarin allerlei productinformatie staat vermeld. Denk aan specificaties die voor jouw klanten van belang zijn, zoals maat, omvang of kleur. En voor technische webshops kunnen die specificaties zeer uitgebreid en veel zijn. Met een PIM-systeem worden deze gegevens allemaal eenvoudig geïmplementeerd. Ook kunnen producten makkelijker worden aangepast waar nodig. 

Wist je dat we een whitepaper hebben geschreven over PIM-systemen? Download hem nu!

Wat is Sales Layer?

Sales Layer is een uitgebreid PIM-systeem dat zich vooral focust op gebruiksgemak. Hierdoor werkt de software zeer intuïtief. Gebruikers hebben een training van twee tot drie uur nodig en kunnen er daarna zelf mee aan de slag. Dankzij SalesLayer heb je al je belangrijke productdata op één plaats. 

Waarom kiezen voor Magento? 

Magento 2 is een e-commerce platform dat door veel B2B-bedrijven wordt gekozen, vanwege de flexibiliteit en schaalbaarheid. Tegenwoordig heet het trouwens Adobe Commerce, maar veel mensen noemen het nog steeds Magento. Heb je een grotere, complexe webshop, die bijvoorbeeld gekoppeld moet worden aan Sales Layer? Dan is Magento een ideale keuze. Koppelingen zijn namelijk goed te realiseren dankzij de open source mogelijkheid. Er zijn namelijk talloze extensies ontwikkeld die het koppelen van Magento en Sales Layer een stuk eenvoudiger maakt. En ander voordeel is dat de code altijd van jou blijft. Ook als je stopt met Magento, heb je toegang tot de geprogrammeerde codes en blijf je dus altijd eigenaar. Magento 2 heeft daarnaast vooral veel functies die zeer geschikt zijn voor B2B-webshops. 

Hoe koppel je Sales Layer aan Magento

Je wilt dat Sales Layer als het ware kan praten met Magento. Dit kan op verschillende manieren worden gerealiseerd. Als de integratie is gedaan, kun jij je als bedrijf richten op het inrichten van Sales Layer en het automatiseren van processen. Er zijn twee manieren om Sales Layer aan Magento te koppelen: 

  • API
  • Middleware

API

Een mogelijkheid om Sales Layer aan Magento te koppelen is middels een API (interface). API betekent Application Programming Interface en wordt gebruikt om twee systemen met elkaar te laten praten. Er zijn verschillende extensies ontwikkeld om de koppeling te bouwen. Het is in principe vrij eenvoudig om dit te doen, maar er is vaak ook nog aanvullend maatwerk nodig. Jouw producten zijn uniek voor jouw webshop en hebben misschien zeer specifieke specificaties. Dit moet allemaal op de juiste manier worden ingericht om problemen te voorkomen.

Bij TIG zien we juist het plezier in het aangaan van de uitdaging. Een koppeling maken is één ding, maar zorgen dat alles goed functioneert op een manier die jij wil is een heel ander verhaal. Daarom gaan we altijd eerst met jou en de werknemers in gesprek. Zo weten we precies wat jullie willen. Ook kijken we naar het belang van de eindgebruiker en bieden vervolgens een totaaloplossing die voor jou werkt. 

Middleware

Sales Layer kan ook worden gekoppeld aan Magento door middel van Middleware. Dit is vooral aan te raden wanneer je niet alleen een PIM-systeem hebt, maar ook andere systemen. Denk aan een ERP-systeem of een boekhoudsysteem. Middleware wordt precies in het midden van alle verschillende systemen gezet. Zo kan bijvoorbeeld Sales Layer naadloos communiceren met Magento, maar ook met het ERP-systeem. 

Houd rekening met andere software

Iedere B2B-webshop kent zijn eigen uitdagingen. Misschien gebruiken jullie nog een geheel ander systeem, dat eveneens moet worden gekoppeld. Wat doe je dan, wanneer er bijvoorbeeld overlap is met verschillende systemen? Wanneer haalt Magento de informatie uit Sales Layer en wanneer uit een ander systeem? Dit zijn allemaal zaken die vooraf al moeten worden bekeken, anders kom je achteraf voor vervelende verrassingen te staan. 

Hoe helpt TIG?

Wij houden niet van onverwachte verrassingen. We gaan zorgvuldig te werk en nemen jou bij de hand gedurende het proces. Vooraf analyseren we jouw situatie, wensen en eisen. En wanneer we de koppeling maken, houden we je goed op de hoogte of stellen we je mogelijk nog aanvullende extra vragen. Komen er toch verrassingen? Geen nood: we hebben meer dan twintig jaar ervaring op het gebied van e-commerce en kunnen wel tegen een stootje. Een verrassing is voor ons juist een uitdaging. Zo zorgen wij ervoor dat jouw webshop precies werkt zoals jij graag wil. 

Meer weten over onze aanpak? Neem contact met ons op. We vertellen je er graag meer over.