Hoe groter je B2B-bedrijf wordt, hoe meer je rekening moet houden met je producten en inventory. Hoe houd je het voorraadbeheer bij? Wat doe je met de productinformatie?

Wanneer je deze informatie aan Magento koppelt, behoud je het overzicht. Maar hoe doe je dit? We vertellen je er meer over.

Wat komt er allemaal kijken bij het voorraadbeheer van een Magento webshop?

Wanneer je een grote B2B-webshop hebt, dan komt er heel wat bij kijken. Zo heb je misschien te maken met voorraden op verschillende locaties. Denk aan meerdere (internationale) magazijnen, winkelvoorraden of een voorraad voor dropshipping. Het is natuurlijk belangrijk dat je goed inzicht kunt houden in al die verschillende voorraden. Verder moeten producten worden verwerkt, of wil je soms bepaalde informatie wijzigen. Dit zijn slechts een aantal voorbeelden van wat er komt kijken bij het voorraadbeheer bij een B2B-webshop in Magento.

Welke opties zijn er om jouw voorraad te koppelen?

Wat doet Magento zelf al?

Sinds 2018 heeft Magento de ‘MSI’ module toegevoegd. Dit staat voor Multiple Source Inventory. Het betekent dat je je webshop zo kan inrichten dat iemand met een Nederlands adres de spullen uit de Nederlandse voorraad haalt en iemand met Duits adres de spullen uit de Duitse voorraad haalt. Dit is vooral geschikt voor bedrijven die internationaal aan de slag willen gaan. Hierdoor heb je maar één systeem nodig om meerdere voorraden te managen.

Wat is een PIM-systeem?

Een PIM-systeem betekent Product Information Management Systeem. In een PIM-systeem kun je alle belangrijke informatie voor jouw producten kwijt. Denk aan omschrijvingen, foto’s, verschillende kenmerken en datasheets van producten. De productinformatie wordt in een PIM-systeem bijgehouden. Dit kun je koppelen aan Magento, maar ook aan een marketplace. Eén van de voordelen is dat je productinformatie in jouw webshop altijd up-to-date is als het wordt opgehaald uit je PIM-systeem. Je kunt dit ook in Magento zelf doen, maar het is dan wat meer locked in.

Wat is het verschil tussen ERP en PIM?

Een ERP-systeem en een PIM-systeem worden nog wel eens door elkaar gehaald. In een PIM-systeem houd je echt de productinformatie bij en wordt er meer vanuit een marketingoogpunt gedacht, zodat je klant overal de juiste productinformatie ziet. Een ERP-systeem kun je meer zien als een automatiseringsoplossing op grootschalig niveau, uiteenlopend van het bijhouden van de voorraden tot aan kortingen van bepaald type klanten.

Let goed op dat je altijd het systeem gebruikt waar het voor bedoeld is. Er zijn bedrijven die hun ERP gebruiken als een PIM-systeem, of andersom, maar dan is de kans aanwezig dat het systeem uiteindelijk niet precies doet wat jij wil of nodig hebt. Je moet dus ook niet in je PIM-systeem je voorraad gaan bijhouden. Dit wordt soms wel gedaan, maar wij raden dit af. Met een hamer krijg je een schroef er ook in, maar dat betekent niet dat het de meest efficiënte manier is.

Wat zijn de opties om jouw voorraad te koppelen?

Je zou gebruik kunnen maken van een WMS. Een WMS staat voor een Warehouse Management Systeem. Grote bedrijven die met verschillende voorraden werken, maken hier vaker gebruik van. Een WMS helpt je om de opslag zo inzichtelijk mogelijk te maken. Zo kun je bijvoorbeeld per vestiging zien wat er allemaal op voorraad is. Het grote voordeel is dat je hiermee precies weet wat er op voorraad is en waar het ligt.

Hoe koppel je een inventory aan Magento?

Veel systemen, zoals Magento, PIM-systemen en WMS-systemen werken met een REST-API. API betekent Application Programming Interface en dit houdt eigenlijk in dat je twee verschillende systemen toch met elkaar kunnen communiceren. Magento is hier erg op gericht, zodat er allerlei aparte systemen aan gekoppeld kunnen worden.

Voor de meeste PIM- en WMS-systemen zijn al extensies gemaakt. Het instellen daarvan is echter niet altijd even eenvoudig, omdat veel afhankelijk is van jouw persoonlijke wensen en de specifieke koppeling. Is er nog geen extensie beschikbaar? Dan is de koppeling nog wel ingewikkelder, omdat je developers dan zelf moeten bedenken hoe beide systemen aan elkaar worden gekoppeld. Het voordeel is dan weer dat je wel custom alle databronnen kan afstellen. Welke data wil je hebben en waar moet het heen, als je het zelf bouwt kan je daar wat mee. Kortom: mogelijk is het altijd.

Je kunt een PIM- of WMS-systeem ook koppelen middels Middleware. Dit is ook een koppeling die meerdere systemen aan elkaar koppelt. Je hebt een omgeving / infrastructuur waarin meerdere systemen een rol spelen, zoals Magento, CRM, een ERP, een WMS én een PIM. Om ervoor te zorgen dat alle systemen op de juiste wijze met elkaar communiceren en informatie uitwisselen kun je Middleware in het midden plaatsen.zet je eigenlijk in het midden, zodat er meerdere integraties mogelijk zijn. Als een klant bijvoorbeeld wordt verwijderd, zorgt de Middleware ervoor dat deze ook overal wordt verwijderd. Wanneer je geen rechtstreekse koppeling met Magento wil, is een Middleware ook een goede optie.

Waarom koppelen?

Gebruik de systemen waar ze voor bedoeld zijn. Gebruik Magento als een soort voorgevel, waar je andere systemen aan koppelt. Dit voorkomt problemen later. Een ander voordeel is dat je een minder grote locked-in hebt dan wanneer je alles binnen in één systeem hebt zitten.

Hoe helpt TIG?

We hebben veel ervaring met het koppelen van externe PIM-systemen en WMS-systemen. We denken daarom graag met je mee. Ben jij klaar voor de volgende stap met jouw B2B-webshop? Neem dan contact met ons op.