Het CRM-systeem ServiceNow biedt een manier om je klantinformatie beter te managen en langdurige relaties op te bouwen. Erg handig dus om voor jouw organisatie te gebruiken. Maar als je ook een Magento webshop wil, is het slim om voor een koppeling te zorgen tussen de webshop en het CRM-systeem. Maar hoe doe je dit en waarom is dit slim? Hoe koppel je ServiceNow aan Magento?

Wat is ServiceNow?

ServiceNow is een CRM systeem waarbij jij workflows kan inrichten om jouw klanten het beste te kunnen helpen. En dit allemaal op een overzichtelijk platform waar medewerkers in een oogopslag kunnen zien welk contact er al is geweest met de klant, wanneer dit was, met wie en wat daar is besproken. Gebruikers kunnen bijvoorbeeld een ticket aanmaken wanneer ze een probleem hebben. Deze ticket kan direct door jouw organisatie worden opgepakt. Handig, wanneer jouw personeel technisch advies geeft. Er zijn meerdere workflows te maken, wat ServiceNow zeer divers maakt. 

Magento 2

Magento 2 heet tegenwoordig Adobe Commerce. Toch kennen de meeste mensen het nog als Magento, en daarom gebruiken wij die term ook in dit artikel. Magento is een platform voor webshops die complex en groot zijn. Denk aan een B2B-webshop, waar allerlei extra functies, zoals kortingen voor klantgroepen en rechtenstructuren, noodzakelijk zijn. Het grote voordeel van Magento is dat het Open Source is. Dit betekent dat de code openbaar én altijd van jou blijft. En dankzij de enorme populariteit van Magento zijn er altijd wel extensies te vinden die specifieke wensen of problemen tackelen. 

Waarom kiezen voor een Magento-koppeling?

Als je ervoor kiest om ServiceNow met Magento 2 te integreren, dan heeft dat de volgende voordelen:

  • Een koppeling zorgt ervoor dat je problemen binnen de webshop veel sneller opmerkt. Dit heeft alles te maken met het AI-systeem, dat gedrag op de webshop in de gaten houdt.
  • Je medewerkers kunnen in één systeem gemakkelijk bij alle noodzakelijke informatie om problemen op te lossen. Zo zouden ze bijvoorbeeld voor de klanten het wachtwoord kunnen resetten of een probleem oplossen met producten die in het winkelwagentje zitten via ServiceNow. 
  • Processen worden geautomatiseerd 
  • Je kunt een chatbot toevoegen aan je webshop. Hierdoor kun je veelvoorkomende problemen oplossen, zonder dat je medewerkers worden ingeschakeld.

Hoe koppel je ServiceNow aan Magento?

Er zijn verschillende manieren om ServiceNow te koppelen aan Magento. Belangrijk is vooral om goed te kijken naar jouw processen, wensen en eisen. Kijk bijvoorbeeld of je behalve ServiceNow nog andere software hebt die gekoppeld moet worden aan Magento. Hoe gaan al deze verschillende systemen met elkaar communiceren? En welke specifieke wensen kunnen juist voor issues zorgen? Onthoud goed: hoe complexer jouw webshop, hoe lastiger het wordt om een koppeling te maken. Zorg er daarom voor dat je dit complexe proces oppakt met een expert. 

Koppelen met API

We kiezen bij TIG vaak voor een API-koppeling. ServiceNow heeft API beschikbaar gemaakt voor koppelingen met andere platformen. API betekent Application Programming Interface. Je kunt hiermee verschillende systemen met elkaar laten versturen. Er zijn daarnaast verschillende extensies ontwikkeld die de koppeling tussen ServiceNow en Magento eenvoudiger maken. Wij kijken altijd naar een geschikte extensie die bij jouw wensen en eisen past. En is er geen enkele extensie geschikt? Dan ontwikkelen we deze zelf. 

Integratie met Middleware

Het is goed mogelijk dat je liever geen rechtstreekse koppeling wil hebben tussen Magento en ServiceNow. Bijvoorbeeld omdat je niet vast wil zitten aan Magento, of omdat je nog meer wilt koppelen, zoals een PIM of een ERP-systeem. Je kunt in dit geval kiezen voor Middleware. Dit wordt gebruikt als tussenoplossing. Je plaatst dit precies tussen alle andere systemen in. En middleware zorgt er vervolgens voor dat alle systemen goed met elkaar kunnen communiceren. Vooral bij een complexe webshop is dit een goede oplossing. 

Wat doet TIG?

Wil jij flink opschalen? Heb je een koppeling nodig met ServiceNow? En wil je weten welke mogelijkheden er zijn? Wij zijn een developmentbureau dat niet schrikt van een technische uitdaging. We kijken daarom graag met je mee om de beste oplossing te vinden, zodat je jouw processen kunt automatiseren. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact met ons op.