Als er iets duidelijk is geworden in de afgelopen periode dan is het wel dat online bestellen en online werken vanzelfsprekende, cruciale aspecten van de bedrijfsvoering zijn geworden. Het is niet ondenkbaar dat dit effect door deze ervaring blijvend is en het digitale en online aspect voor een grote groep werknemers en consumenten niet meer weg te denken is. Is jouw organisatie daarop voorbereid? Zijn alle processen al optimaal gedigitaliseerd? Zo niet, dan is het nu het beste moment om digitaal te transformeren. Bij TIG, specialist in e-commerce oplossingen, zien we dagelijks knelpunten binnen organisaties die met digitale transformatie goed zijn op te lossen.  

  • Bestellen je klanten telefonisch, omdat je webshop eigenlijk een catalogus is?
  • Moeten je monteurs nog zelf met hun onderdelenlijst naar het magazijn?
  • Is belangrijke productinformatie versnipperd over jouw ERP, CRM en boekhoudprogramma en op geen enkele manier aan elkaar verbonden?
  • Staat je webshop nog los van je voorraadbeheersysteem?

Dit zijn slechts een paar voorbeelden van zaken die je met een digitale transformatie op kunt lossen. Wellicht is juist nu het beste moment om dat te doen want de kans is groot dat je het op een aantal gebieden minder druk hebt en medewerkers vrij kunt maken voor dit soort projecten. Bovendien zijn de oplossingen vaak eenvoudiger dan je denkt. Je hoeft dus niet te wachten om vernieuwend te zijn in de markt. Jouw organisatie en klanten zijn al klaar voor de transformatie.

B2C-approach voor B2B oplossingen

Bij TIG kiezen we ervoor om voor de oplossingen van schijnbaar ingewikkelde vraagstukken gebruik te maken van een open source platform zoals Magento. Door onze jarenlange ervaring in zowel het bouwen, onderhouden en het zelf beheren van webshops en platformen is er veel kennis en knowhow aanwezig. Daardoor kunnen wij vraagstukken multidisciplinair oplossen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een B2C-approach, gestoeld op jarenlange ervaring, voor B2B vraagstukken. Daarnaast kan er, door te werken met een open source platform, continu worden ingespeeld op de steeds veranderende markten. Waardoor wij ieder vraagstuk op een juiste wijze het hoofd kunnen bieden.

E-commerce om interne processen te digitaliseren 

Robert Grundeken, Chief Technology Officer bij TIG, geeft enkele voorbeelden van projecten waarbij gebruik is gemaakt van Magento voor het digitaliseren van interne processen: “De ruime beschikbaarheid van bestaande functionaliteiten en extensies bieden oneindig veel mogelijkheden. Je kunt Magento bijvoorbeeld als hub binnen je orderpakket installeren, je koppelt daarmee alle interne processen eenvoudig via api’s. Dat voorkomt dat je een heel nieuw systeem moet laten bouwen met alle kosten en programmeertijd van dien. Bovendien ben je geheel leverancier-onafhankelijk en kan iedere e-commerce specialist je hierbij helpen. Ook kan het installeren van een interne webshop heel effectief zijn”, vervolgt Robert, “werknemers zijn gewend aan gebruikersvriendelijke e-commerce oplossingen, waarom zou je die dan niet intern toepassen?”  

Als voorbeeld noemt hij Shell waar de technische dienst nog met handmatig gemaakte lijstjes naar de onderdelenbalie moest om spullen op te halen. De daar aanwezige medewerkers kenden alle serienummers uit hun hoofd en verzamelden ter plekke alle noodzakelijke onderdelen. Tijdrovend én foutgevoelig want als je een essentieel onderdeel vergeet staat een monteur met lege handen bij het project. Bovendien liep de facturatie aan de klanten via een ander systeem, ook daar liep een en ander niet altijd goed. Robert: “We hebben alle producten met de juiste beschrijvingen en serienummers in een webshop geplaatst. Daarbij zijn koppelingen gemaakt met onderdelen die bij elkaar horen, zodat je niets kunt vergeten. De monteurs bestellen nu vanaf hun eigen webshop per project de juiste onderdelen. Bestellijsten worden opgeslagen voor een volgend, vergelijkbaar project. Zijn producten niet voorradig dan is dat direct te zien en wordt een alternatief geboden. Koppel je dit aan je voorraadbeheersysteem en aan je facturatiesysteem dan heb je een complete interne e-commerce oplossing met oneindig veel voordelen zoals schaalbaarheid en flexibiliteit.” 

Interne webshop Shell

Digitaal transformeren kan sneller en slimmer

Bovenstaand voorbeeld is slechts een van de oneindige mogelijkheden om een digitale transformatie slag te slaan. 

  • Is een supportafdeling overbelast door de vele vragen die klanten elke dag stellen? 
  • Zijn bestellingen niet altijd compleet, omdat het product informatiesysteem niet op orde is?
  • Boekt de voorraad niet automatisch af na een bestelling?
  • Kunnen klanten met verschillende prijsstructuren niet automatisch bestellen? 
  • Is er geen inzicht in hardlopende en niet lopende producten? 

Ongetwijfeld zaken die je al enige tijd signaleert maar waar tot op heden te weinig aandacht voor was. Dan is het nu de beste tijd om ze aan te pakken. Dan ben je straks klaar voor de nieuwe eisen die klanten en medewerkers aan jouw organisatie stellen.

Met de aanpak van TIG zijn het bovendien geen tijdrovende en geldverslindende processen die je vervolgens ook nog eens voor langere tijd aan één leverancier binden. Het kan sneller en het kan slimmer.

Meer weten?

Zijn deze vragen ook op jouw situatie van toepassing en wil je ook graag sneller en slimmer werken? Stuur ons een e-mail, naar imre.scheffers@tig.nl, en wij denken met je mee en helpen je aan nieuwe inzichten.