2020 was voor iedereen een raar jaar. Voor merchants was 2020 een echte rollercoaster. De komst van Amazon, logistieke problemen en bijzondere ontwikkelingen hoorden allemaal bij dit jaar. Hoe was 2020 voor de e-commerce wereld? Welke opmerkelijke ontwikkelingen waren er? We bespreken het met de CEO van e-commerce bureau TIG, Joost Schildwacht. Een terugblik aan de hand van een aantal belangrijke onderwerpen!

Logistieke ontwikkelingen in 2020

Aan het begin van het jaar hadden merchants met logistieke problemen te maken. Er waren opeens veel meer orders en de logistieke partners konden de toegenomen druk niet aan. Pakhuizen stonden bomvol met pakketten en het leek wel willekeur wanneer er iets werd geleverd. Een klein voordeel hiervan was wel dat klanten begripvol waren. Kwam een pakket een dag later binnen? Dan hoefde je als merchant niet bang te zijn voor boze klanten die hun geld terug wilden.

De komst van Amazon

Begin 2020 zou Amazon Nederland veroveren en veel merchants maakten zich daar zorgen over. Zouden ze kapot geconcurreerd worden door de grotere jongens? Dat viel gelukkig mee. Amazon biedt veel kansen, omdat het een marketplace is. Voor merchants kan het daardoor een ingang bieden om internationaal te verkopen. Ook blijkt dat specifieke informatie over de producten doorgaans beter te vinden is bij de merchants zelf en dat klanten een bepaalde expertise zoeken.

De marge was laag

Voor veel merchants geldt dat de marge op producten erg laag is. Je moet vaak groter inkopen om je marges te behouden. Deze trend blijft doorzetten ook in 2021. Door de sales boost van 2020, is er ook een tekort ontstaan aan producten, waardoor de marge weer groter is geworden.

Schaarste aan producten uit China – positief voor Europa

Transport in China leverde vertraging op, waardoor er leveringsproblemen ontstonden bij grote leveranciers. Magazijnen waren opeens grotendeels leeg. Het is dan ook niet gek dat merchants gingen zoeken naar Europese leveranciers. Er ontstonden daardoor veel nieuwe samenwerkingen. Het leveren van producten vanuit Europa gaat een stuk sneller dan vanuit China en de kwaliteit is meestal vergelijkbaar.

Omschakeling van sales

B2B-webshops hebben hun salesaanpak plots om moeten gooien. Voorheen stuurden ze vooral accountmanagers op pad om met de klant te spreken, maar die mogelijkheid viel in 2020 grotendeels weg. Veel B2B-bedrijven zijn daarom begonnen met flinke veranderingen. Ze zijn digitaler geworden en hebben creëren hierdoor een groter bereik.

Verbeterde infrastructuur

De digitale infrastructuur van veel webshops is behoorlijk veranderd. Zo waren er webshops waar je wel producten kon bestellen, maar alleen kon betalen via bankoverschrijving. Steeds meer bedrijven zijn overgestapt naar digitale betaalmogelijkheden. Ook zijn de bezorgopties veel verbeterd. Klanten hoeven niet alleen maar de bestelling op te halen, maar kunnen deze tegenwoordig ook steeds vaker laten bezorgen.

Veel meer online verkopen

In 2020 hebben veel online merchants een flinke sales boost gehad. Volgens Emerce steeg de omzet van e-commerce in 2020 naar met schatting 12,7 procent. Bedrijven die wat wantrouwig of negatief waren over hun shop, pakte 2020 een stuk beter uit dan ze hadden verwacht dankzij deze enorme stijging in online verkopen.

Hoe gaat 2021 er uit zien?

We hebben ook veel ideeën over 2021. Denk aan nieuwe technologieën, het verbeteren van je veiligheid en andere interessante zaken. Maar die delen we begin januari. Wil jij onze vooruitblik niet missen? Volg ons via LinkedIn!