Ben jij als producent of groothandel van plan om D2C – ook wel direct to consumer – te gaan verkopen? Dan is het belangrijk om goed te bedenken of je alles in één webshop wilt aanbieden. Of kies je juist voor verschillende webshops? Wat is verstandig?

Wat is D2C?

D2C betekent: direct to consumer. Het betekent dat je producten niet alleen via dealers verkoopt, maar ook rechtstreeks aan de eindgebruiker. Omdat je rechtstreeks aan de eindgebruiker levert, haal je hogere marges en kun je werken aan een betere klantenbinding. 

Meer weten over D2C? Lees ons artikel: Wat is D2C? De voor- en nadelen op een rij

Waar bied je jouw producten aan?

Als je als fabrikant of groothandel besloten hebt om direct aan de eindklant te verkopen, dan heb je te maken met verschillende doelgroepen. Je hebt bijvoorbeeld technische installateurs, die jouw producten kopen om bij de eindklant te installeren, maar je hebt ook de eindgebruiker die de producten zelf wil installeren. De vraag is dan al snel: waar bied je je producten aan? Er zijn twee mogelijkheden: 

  • Je biedt alles aan in dezelfde webshop
  • Je hebt verschillende webshops voor verschillende doelgroepen

Houd rekening met de volgende punten:

  • Gelden er verschillende kortingstarieven of prijzen voor de verschillende doelgroepen?
  • Mogen particulieren de prijzen voor bedrijven zien?
  • Zijn alle producten van de webshop beschikbaar voor beide doelgroepen of zit hier verschil in?
  • Wil je de uitstraling op de webshop voor dezelfde doelgroep hetzelfde hebben, of zit er verschil in?
  • Zijn aanbiedingen en speciale acties voor beide doelgroepen gelijk of verschillen die?
  • Welke verschillen zijn er als het gaat om facturatie? 
  • Zijn de voorwaarden rondom het bestellen en retourneren voor beide doelgroepen hetzelfde?

Alles in één webshop

Je kunt ervoor kiezen om één webshop te hebben waar zowel B2B- als B2C-klanten kunnen inloggen. Je kunt de webshop zelfs zo inrichten dat de ervaring na het inloggen past bij de doelgroep. Particulieren zien dan andere aanbiedingen of producten vergeleken met bedrijven. Een eindgebruiker ziet bijvoorbeeld niet alle boutjes en moertjes, of bepaalde categorieën in de shop, terwijl een installateur juist speciale aanbiedingen krijgt die passend bij zijn beroep zijn. 

Houd er wel rekening mee dat de bedragen doorgaans heel anders zijn voor beide doelgroepen. Bedrijven kopen de producten in je webshop voor andere bedragen in dan particulieren. Nu zou je ervoor kunnen kiezen om geen prijzen bij producten te zetten wanneer je niet bent ingelogd, maar dit is voor B2C eigenlijk totaal niet gebruikelijk en kan je zelfs verkeer of omzet kosten. De kans dat de eindklant hier dus over kan gaan vallen is groot. 

Meerdere webshops

Een andere optie is om meerdere webshops te hebben. Hierdoor voorkom je dat er onduidelijkheden ontstaan bij je klanten. Wij hebben gemerkt dat Adobe Commerce (dat voorheen bekend stond als Magento) hier goed bij kan helpen. Dankzij de standaard ingebouwde functionaliteiten van Adobe Commerce is het namelijk mogelijk om meerdere storefronts te hebben in één omgeving. Je kunt dus twee verschillende domeinnamen hebben, maar beheren vanuit één platform. Dit maakt het voor je werknemers een stuk gemakkelijk om te beheren. Het kost je minder administratieve rompslomp. 

Beide webshops kunnen op deze manier een compleet andere uitstraling hebben, andere producten hebben en andere tarieven hebben. Ook het aanmeldproces op de website is verschillend. Dit biedt duidelijkheid, niet alleen voor jou als bedrijf, maar ook voor je klanten. 

Lees hoe wij dit deden voor Q Plus in onze case

Het maken van belangrijke koppelingen

Of je nou alles in één webshop, of het juist wilt verdelen over twee (of meer) shops: het maken van de juiste koppelingen is noodzakelijk. Wanneer je D2C inzet, wil je niet dat je medewerkers er erg veel extra tijd aan moeten besteden. Daarom is het handiger om bijvoorbeeld te werken met een PIM-systeem, zodat je informatie over de producten eenvoudig bij kunt houden. Of koppel bijvoorbeeld je boekhoudprogramma, zodat je veel meer kunt automatiseren tijdens het proces. 

Lees meer over een PIM-systeem in onze whitepaper

Technische uitdagingen

Het implementeren van D2C kan dus eenn behoorlijke technische uitdaging. Welke uitdagingen je precies voorgeschoteld krijgt, is vooral afhankelijk van je huidige systemen. Bij TIG gaan we deze uitdagingen heel graag aan en kijken we naar wat jij als organisatie wil, maar ook wat voor jouw klanten belangrijk is. Als de techniek op orde is, zullen meer verkooporders vanzelf volgen. 

Wil jij graag jouw producten rechtstreeks bij de eindgebruiker gaan aanbieden? Neem dan eens contact met ons op. We gaan graag samen met jou deze technische uitdaging aan.