2021 is voorbij gevlogen. Webshops zijn steeds belangrijker geworden. Ook in 2022 zullen de online aankopen van mensen en bedrijven blijven stijgen. Als B2B-webshop wil je natuurlijk niet achter de feiten aanlopen. Daarom vertelt Joost Schildwacht, de CEO van TIG, welke 7 trends we in 2022 kunnen verwachten voor B2B e-commerce.
1. Klantenbinding is belangrijker dan ooit
Mensen deden sinds 2020 steeds meer online aankopen en die stijgende lijn zagen we ook in 2021. Daarnaast zijn de verwachtingen hoog. Mensen zijn namelijk steeds meer gewend om online te doen en zoeken dus gemakkelijker ook naar alternatieven of specifieke modellen. Dat betekent dat je als B2B-bedrijf in 2022 meer je best moet doen om klanten te behouden. Het is niet meer vanzelfsprekend dat een klant voor altijd bij je blijft.
Zit je in een nichemarkt waarbij concurrentie hoog is? Dan zul je moeten opvallen bij je klant en wat extra’s moeten doen om die beleving hoog te houden. Je redt het niet meer als je alleen wat marketingactiviteiten doet, zoals adverteren.
Ben je nog niet of nauwelijks online zichtbaar en is het bij jou tijd voor verandering? Lees dan hoe jij jouw organisatie digitaal kunt transformeren.
2. Augmented Reality eenvoudiger inzetten
Augmented Reality wordt al veel vaker door B2C toegepast, maar B2B blijft er nog achter. Augmented Reality biedt mogelijkheden voor jouw klanten om bijvoorbeeld de juiste schroef bij een machine te kiezen, zonder dat een medewerker mee hoeft te kijken. En denk je: Augmented Reality ligt ver boven ons budget? De ontwikkelingen hierin gaan razendsnel. Voor een paar honderd euro en enkele foto’s van jouw belangrijkste producten kun je al een goede Augmented Reality ervaring bieden. Eerder vroeg dit om een behoorlijke investering maar het is tegenwoordig dus betaalbaar geworden en niet langer meer een reden om het daarom niet te doen.
Weet je nog niet wat Augmented Reality is?
3. Artificial Intelligence slim inzetten
Artificial Intelligence, ook wel AI, is niet nieuw. Je kon dit jaren geleden ook al toevoegen aan je webshop. Toen was het alleen weggelegd voor de webshops met een groot onderzoeksteam dat de hele tijd met data bezig is. In 2022 zal AI ook voor B2B-webshops belangrijk zijn.
Een voorbeeld: zet AI in voor het filteren van zoekresultaten. Zoekt iemand binnen de webshop bijvoorbeeld op ‘Zwarte werkbroek’, dan hoeft hij niet eerst in het zoekfilter op kleur te selecteren, maar begrijpt het systeem dat het om een donkere kleur en een broek gaat. Deze producten zullen dan ook als eerste worden getoond. Dit vergroot het gebruiksgemak. En hoe makkelijker jouw klant vindt wat hij zoekt: hoe groter de kans dat hij ook echt iets koopt.
Nog een voorbeeld: AI kan voorspellen op basis van trend- en productanalyse of een product populair is en zo bepalen of er getoond wordt hoeveel er nog op voorraad is van dat betreffende product. Een product loopt bijvoorbeeld hard en er zijn er nog maar drie op voorraad. Door een melding erbij te zetten dat dit de laatste die zijn, weet jouw klant dat hij er op tijd bij moet zijn. Content dus kan dynamisch worden aangepast op basis van het gedrag.
Een ander voorbeeld: er bestaat steeds meer software om teksten niet zelf te schrijven, maar dat via AI te laten doen. Technische teksten of ingewikkelde blogs kun je hier niet mee schrijven, maar het biedt wel de mogelijkheid om unieke teksten te genereren voor je producten. Krijg jij teksten aangeleverd door de leverancier? Dan kun je op basis daarvan de nieuwe teksten genereren voor je producten. Zo heb je niet precies dezelfde tekst als je concurrent, val je direct op en is dit goed voor je ranking, bijvoorbeeld in zoekmachines. Let wel op: deze software is nog verreweg van perfect, maar de verwachting is dat de technologie hierachter steeds meer zal verbeteren.
4. Meer goede content
In 2022 zal de vraag naar goede content alleen maar groeien. Zorg dat je zichtbaar bent, bijvoorbeeld met een ijzersterke blog, een goede reeks video’s of een mooie podcast. Nu mensen steeds meer online zoeken naar oplossingen en producten, wordt het tijd om mogelijke vragen die jouw klanten hebben te beantwoorden. Er wordt specifiek gezocht en als jij dan niet zichtbaar bent, komt de klant bij de concurrent uit en vis je naast het net.
Content is ook belangrijk om je voor te bereiden op mogelijke wijzigingen, bijvoorbeeld bij advertenties. Google gaf eerder al aan dat retargeting advertenties in de toekomst waarschijnlijk zullen verdwijnen. Vooral B2B-webshops maken gebruik van deze vorm van adverteren. Voorkom dat je te laat bent en opeens je potentiële klanten niet meer kunt bereiken. Bouw dus aan je organisch bereik en zorg ervoor dat klanten je ook zonder betaalde advertenties kunnen vinden.
Meer weten over contentmarketing voor B2B-webshops? Luister onze podcast
5. Geavanceerde logistieke oplossingen
Logistieke oplossingen ontwikkelen zich constant en er komen er ook steeds meer bij. Een aantal jaar geleden was het nog vreemd om je boodschappen geleverd te krijgen in een bus die rijdt op groene stroom. Vandaag de dag is dat heel normaal. Bol.com bezorgt ook op zondag. HelloFresh bezorgt precies op het tijdstip dat je wilt. Mensen zijn daardoor steeds kritischer en veeleisender geworden. Hoe meer opties jij als merchant kunt aanbieden, hoe groter de kans wordt dat de klant voor jou kiest. Voorkom problemen en boze klanten, omdat jouw logistieke partner even geen tijd heeft. Zit jij nog steeds met één of twee vaste bezorgdiensten? Dan maak je niet optimaal gebruik van alle mogelijkheden die er zijn.
6. D2C wordt gebruikelijker
D2C staat voor Direct to Consumer. We zien de laatste jaren dat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van D2C. Je kunt relatief eenvoudig het kanaal van je merk openzetten, zodat klanten rechtstreeks bij je kunnen kopen. Het voordeel is: jij bent in het beheer van je merk. Traditioneel gezien hadden dealers een netwerk waar je op kunt steunen, maar tegenwoordig zit het publiek op allerlei kanalen, waardoor je minder afhankelijk bent van jouw tussenpartijen. Overweeg om de prijzen af te stellen met je dealernetwerk, maar zorg ervoor dat je iets extra’s te bieden hebt. Denk aan extra productinformatie of een langere garantie. Durf productprijzen te noemen.
Zo krijg je ook meteen meer gevoel met de markt. Want tegenwoordig speelt alles zich online af. Gebruikers spreken zich zelden uit. Vinden ze iets niet interessant? Dan vertrekken ze weer van je site, zonder feedback achter te laten. Daarom is juist het gedrag zo belangrijk, wat je als leverancier goed kunt meten.
7. Mobile commerce
B2C doet steeds meer met mobile commerce en we zien deze trend vooral in Azië. Je ziet dit bijvoorbeeld op Instagram en TikTok: Merken gebruiken deze platformen als verkoopkanaal. Ze streamen live om alles te vertellen over het product en klanten direct vragen over kunnen stellen. Dit zal in 2022 alleen maar groeien. Hoe kun je hier als merchant op inspelen? Echt goederen verkopen zal voor B2B misschien minder van toepassing zijn, maar je kunt wel demonstraties geven of vragen van je klanten beantwoorden. Wees je goed bewust van deze nieuwste ontwikkelingen, zodat je mee kunt gaan in mobile commerce.
Wil jij je voorbereiden op 2022?
Ben jij benieuwd of jouw webshop al klaar is voor alle trends in 2022? TIG is graag jouw sparringpartner en developmentpartij om jouw shop actueel te maken én houden. We houden van de uitdaging en hebben jarenlange ervaring. Meer weten? Neem dan contact met ons op.