Steeds vaker krijgen wij de vraag of Augmented Reality nou dé nieuwe manier is om producten te presenteren en wanneer je hier als bedrijf mee moet beginnen. Natuurlijk geeft AR bezoekers nieuwe mogelijkheden om een goed beeld te verkrijgen van het product dat zij willen aanschaffen. En dat allemaal via een smartphone of tablet. De toegevoegde waarde van AR wordt voor veel webshops daarom steeds duidelijker, maar hier zitten ook enige kosten aan verbonden. Wanneer is het tijd voor jouw webshop om hiermee aan de slag te gaan? We bespreken het in deze aflevering met de CEO van TIG, Joost Schildwacht.

Wat is AR?

Augmented Reality, wordt ook vaak AR genoemd en het bestaat al sinds de jaren zestig, maar de laatste tijd groeit het heel hard. Augmented Reality is een interactieve ervaring, in onze, echte wereld. Objecten in onze wereld worden door de computer geanalyseerd en gebruikt voor een virtuele ervaring. Dit kan bijvoorbeeld visueel worden gedaan, maar ook met geluiden. De eindgebruiker heeft vaak niet eens in de gaten dat ze AR gebruiken. Het gaat namelijk vooral om een goed eindresultaat.

Drie kenmerken van AR:

  • Combinatie van de echte wereld en de virtuele wereld
  • Er moet een realtime interactie zijn
  • Nauwkeurige 3D-registratie van virtuele en echte objecten

Er zijn tegenwoordig ook VR-brillen die je opzet, om in een virtuele wereld te duiken. Dit is géén Augmented Reality. De persoon die de bril op heeft zit volledig in de computerwereld. Bij AR wordt de echte wereld met een computerwereld gemengd. Het is een perfect koppeling tussen een menselijke en een digitale wereld.

Meer B2B E-commerce podcast op: b2becommercepodcast.nl