De categoriepagina van je B2B-webshop is ontzettend belangrijk, omdat het een veelbezochte pagina is. Hoe zorg je ervoor dat jouw klanten snel kunnen vinden wat ze zoeken? We geven je 7 tips om je categoriepagina’s overzichtelijk te houden, zodat jouw bezoekers snel vinden wat ze nodig hebben en daardoor een betere shopervaring hebben.

Wat is een categoriepagina?

Op de categoriepagina staan producten die je te koop aanbiedt gegroepeerd bij elkaar. Dit kan bijvoorbeeld per type of per merk gedaan wordt. Er kunnen zowel hoofd- als subcategoriepagina’s op je webshop zijn. Met een mix van filters en categorieën kunnen bezoekers producten vinden die voor hen relevant zijn. 

Waarom is de categoriepagina in een B2B-webshop belangrijk?

Je categoriepagina is de primaire ingang voor mensen die op zoek zijn naar een specifiek product. Dit is de plek waar je de gebruiker helpt om te vinden wat hij zoekt. Hoe makkelijker jouw bezoeker het product kan vinden, hoe groter de conversie uiteindelijk zal zijn. Vergis je niet: een bezoeker neemt niet lang de tijd om echt te zoeken naar bepaalde producten. Hij moet het gemakkelijk en snel kunnen vinden. Is een product niet gemakkelijk te vinden via de categoriepagina? Dan loop je het risico dat je bezoeker naar één van je concurrenten gaat, om het betreffende product daar te zoeken. Een gemiste kans. Daarom is het ontzettend belangrijk dat jouw categoriepagina aan alle kanten is geoptimaliseerd. Werken je filters goed? Zijn je categorieën logisch opgebouwd?

Vooral bij B2B-webshops zien we dat bezoekers binnenkomen op de categoriepagina, bijvoorbeeld omdat ze in zoekmachines zoeken naar bepaalde oplossingen. Hoe beter jouw categorie-pagina is, hoe gemakkelijker jouw producten vindbaar zijn en hoe groter de kans van conversie wordt. Focus je dus niet alleen op de homepage van en productpagina van je webshop, maar zorg dat ook je categorieën overeenkomen met de behoeftes  en zoektermen van je klant. 

Wil jij weten hoe je de categoriepagina zo goed mogelijk opzet? Lees dan de onderstaande zeven tips! 

1. Kies duidelijke foto’s

Een plaatje zegt meer dan duizend woorden. Zorg er daarom voor dat je categoriepagina’s voorzien zijn van duidelijke afbeeldingen die goed aangeven welke type product de bezoeker op de pagina kan verwachten. Zo kan een bezoeker in één oogopslag zien of hij op de goede pagina zit. Voorkom dat er foto’s staan die de lading van de categorie niet dekt. Als iemand aan de foto niet kan zien wat er in de categorie staat, denkt hij misschien dat je het helemaal niet hebt. Bijvoorbeeld als je appels verkoopt, maak dan een afbeelding waar zowel groene als rode appels op te zien zijn. Als iemand namelijk alleen rode appels ziet als categorie-afbeelding, dan kan men denken dat je andere appels niet verkoopt – men klikt vaak niet door. 

2. Bepaal de naam van de producten

Vaak hebben de producten in een webshop een naam die intern is bedacht of rechtstreeks is overgenomen van de leverancier. En dat is niet altijd de meest logische naam, omdat een monteur voor hetzelfde onderdeel misschien een heel andere naam hanteert. Zorg dat je dit soort jargon ook goed vermeldt, bijvoorbeeld in het filter. 

3. Zorg voor goede filters op je categoriepagina

Filters binnen de categoriepagina op je B2B-webshop helpt jouw bezoeker om sneller het product te vinden dat hij zoekt. Het is dan wel belangrijk dat er genoeg opties zijn om op te filteren. Denk aan zaken als gebruiksdoel, materiaal, gewicht, keurmerk, merk of kleur. Staar je niet blind op de standaarden, maar stem je filters af op jouw klanten. Wat zijn belangrijke kenmerken waar jouw doelgroep zijn selectie op kan maken en daarmee zo snel mogelijk bij het juiste product uitkomt?

Filters zijn vaak te globaal, waardoor je de producten niet goed kunt vinden. Maar ze kunnen ook te specifiek zijn, waardoor jouw klant door de bomen het bos niet meer ziet. Probeer verder te kijken dan alleen de attributen die de leveranciers meegeven. 

Kruip in het hoofd van je klant en kom erachter hoe hij zoekt, en pas daar je categorieën op aan.

4. Kijk naar het gedrag van je gebruiker

De ene gebruiker zal andere voorkeuren hebben dan de ander. Het is dus niet handig om de resultaten uit het filter op volgorde van relevantie te plaatsen. Want, hoe bepaal je dit? Het is slimmer om te kijken naar eerder gedrag van een gebruiker. Dit kun je onderzoeken met behulp van tools zoals Google Analytics en Hotjar. Deze geven je inzicht in het gedrag van bezoekers.Klikt hij bijvoorbeeld altijd eerst een bepaald merk aan? Laat die dan als eerste tonen in de resultaten van het filter op je categoriepagina. 

5. Zorg voor een goed PIM-systeem

In een geavanceerd PIM-systeem kun je meer relevante zaken toevoegen dan de informatie die je leverancier heeft aangeleverd. 

Wil je weten wat een PIM-systeem precies is? Lees dan:

Of download direct onze uitgebreide whitepaper over PIM en ontdek hoe jij relevante informatie toevoegt aan jouw producten. 

6. Bepaal de juiste categorieën

Bedenk niet alles zelf en neem niet de standaard categorieën over van je leveranciers, maar kijk eens naar je doelgroepen. Kies vier hoofddoelgroepen en informeer bij ze hoe zij zoeken. Een monteur zal het bijvoorbeeld logisch vinden om boutjes en moertjes te vinden in de categorie installatiemateriaal, terwijl er intern misschien wel werd bedacht om de producten per merk te categoriseren. 

Als jij goed voor ogen hebt wat en hoe jouw doelgroep precies zoekt, bied je echt meerwaarde en ben je relevant voor ze. Dit is een proces dat je dan ook constant in de gaten moet houden. 

7. Wel of geen tekst op je categoriepagina?

Op de categoriepagina van een B2B-webshop wordt vaak behoorlijk wat tekst toegevoegd. Dit wordt dan vooral gedaan om hoger in zoekmachines te komen. Bedenk je met deze teksten wel altijd: wat is de toegevoegde waarde voor de lezer? Zit jouw doelgroep te wachten op deze lappen tekst? Een relevante tekst, zou bijvoorbeeld kunnen uitleggen hoe de categorie is ingedeeld. Je zou er ook veelgestelde vragen over de betreffende categorie neer kunnen zetten. 

De ene doelgroep zal meer uitleg nodig hebben, terwijl de ander misschien eerder direct het product wil kopen zonder een hele tekst te moeten lezen. Houd hier dus rekening mee. Iemand die niet wil lezen, maar wel eerst een hele lap tekst te zien krijgt, wordt mogelijk wat afgeschrikt. 

Wil je toch een informatie op je categoriepagina’s geven, dan kun je ook nog het volgende overwegen:

  • Maak de tekst uitklapbaar. Zo hoeft de gebruiker het niet te lezen, maar als hij dat wel wil, kan hij dit. 
  • Zet de tekst niet boven de producten, maar eronder. Zo is het net wat minder ‘in your face’ en pakken zoekmachines de geschreven tekst nog steeds op. 

Wil je meer weten?

Wil je meer horen over de categoriepagina van een B2B-webshop? Luister dan naar onze podcast: de anatomie van een B2B-webshop: de categoriepagina