Wanneer je inspeelt op de specifieke behoeftes per klant, is de kans groter dat ze ook echt een product uit jouw B2B-webshop kopen. Wij geven je daarom 5 tips om de concurrentie voor te zijn op het gebied van personalisatie.

1. Personalisatie gericht op interesse

Als een bezoeker jouw webshop bezoekt en veel interesse toont in een bepaald merk of type product, dan werkt het conversieverhogend als er soortgelijke producten op de homepage, categoriepagina of in het dashboard staan. Kijk daarom goed wat er mogelijk is op dit gebied. Er zijn veel bedrijven die hierin gespecialiseerd zijn en bijvoorbeeld software, extensies of plugins hebben ontwikkeld gericht op deze vorm van personalisatie. Wij hebben ervaring met verschillende partijen, waardoor we de beste oplossing kunnen implementeren voor onze klanten.

2. Tonen van de bedrijfsnaam

Je maakt het zelf waarschijnlijk vaak mee bij een B2C-webshop: je logt in en je wordt persoonlijk verwelkomd. Dit geeft al een gevoel van vertrouwen en is vrij simpel te implementeren. Voor de B2B-markt is het tonen van een naam niet altijd even handig, omdat er meerdere werknemers zijn die gebruik kunnen maken van een account. Laat daarom niet een naam, maar een bedrijfslogo zien op het moment dat je klant inlogt. Hierdoor krijgen klanten het gevoel dat het een afgezonderde omgeving is, die speciaal voor hen is. En dit wekt vertrouwen. Dit vertrouwen kan leiden tot meer loyaliteit en daardoor meer verkoop.

3. Producten met een bepaalde levensduur

Verkoop je producten met een bepaalde gebruiksduur of houdbaarheidsduur? Zoals printerinkt, lampen of batterijen? Dan weet je doorgaans wel hoe lang de gebruiksduur ervan is en wanneer nieuwe producten weer nodig zijn. Je kunt je klant dan een aanbieding sturen van dat specifieke product, waardoor de klant denkt: ‘He, handig. Dit had ik nét nodig.’ Zo’n aanbieding stuur je bijvoorbeeld in een gepersonaliseerde e-mail, of laat je zien in het dashboard van de klant.

4. Gerelateerde producten

Je hebt het vast wel gezien in webshops: ‘anderen kochten ook’, wanneer je een product bekijkt. Iedereen kan dit aan zetten, maar het is een stuk lastiger om de data goed te hebben. Zo is er bijvoorbeeld een extensie van Magento die automatisch bekijkt wat iedereen in zijn winkelwagen heeft staan, en daardoor heel goed weet wat precies gerelateerd is.

5. Prijsafspraken met klanten en verschillende kortingen

Meestal heb je als B2B-bedrijf wel verschillende soorten klanten, met wie je allemaal andere prijsafspraken hebt. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor de kortingen die je bij producten aanbiedt. Het is dus mogelijk dat je de maximale prijzen op de webshop ziet, maar wanneer een klant inlogt krijgt hij zijn eigen prijzen te zien en wordt alles automatisch berekend.

Hierdoor creëer je een persoonlijke omgeving voor jouw klanten. Klanten hoeven zo geen moeite te doen om de juiste kortingen te doen. Couponcodes zijn op deze manier verleden tijd.

Geïnspireerd geraakt?

Wil jij deze personalisatie-tips toepassen in jouw B2B-webshop? Neem dan contact met ons op! We helpen je graag.