Veel B2B-webshops lopen gedurende hun groei tegen een probleem aan: het managen van productinformatie kost te veel tijd en energie. Het handmatig bijwerken van een Excel spreadsheet of productinformatie in het CMS zelf, is op termijn niet meer werkbaar en op den duur zullen webshops andere mogelijkheden moeten overwegen. Als je producten in verschillende webshops verkoopt (denk aan verkopen aan verschillende landen), dan heeft een enkel product al meerdere beschrijvingen, titels en eventueel afbeeldingen nodig. Dit is op termijn niet meer handmatig te doen en is ook nog erg foutgevoelig. Toch zal het je verrassen hoeveel webshops op deze manier werken. Wil je voor jouw B2B-webshop op een efficiënte manier productinformatie managen? Dan kan een PIM-systeem de perfectie optie zijn. Maar wat is dat precies? En waarom heb je het nodig?

Wat is een PIM-systeem?

PIM staat voor Product Information Management. In een PIM-systeem plaats je alle productinformatie. Denk aan productnamen, omschrijvingen, foto’s, video’s, verschillende producteigenschappen en datasheets van producten. Je kunt in een PIM-systeem producttitels, afbeeldingen en productbeschrijvingen in verschillende talen en bewoordingen neerzetten. Dan kun je aangeven welke combinatie voor een specifieke webshop relevant is en welke voor de ander. Heb je bijvoorbeeld een losstaande webshop voor zowel Nederland als België? Dan kun je in je PIM-systeem aangeven hoe de producten in België en in Nederland moeten worden gepresenteerd.

Al deze productinformatie wordt dan netjes bijgehouden in een losstaand PIM-systeem dat direct is gekoppeld aan jouw webshop. Dit kun je koppelen aan jouw webshop, maar ook rechtstreeks aan een marketplace.

1. Enorme tijdswinst

Een PIM-systeem bespaart veel tijd bij het managen van producten.

Omdat de productbeschrijvingen, productafbeeldingen en producttitels allemaal vanuit een centraal systeem worden beheerd, bespaart dit je kostbare tijd die je kunt steken in het laten groeien van je shop. De tijdswinst zit in de centralisering van de productinformatie en de verschillende tools die een PIM-systeem aanbiedt. Je hoeft hierdoor niet in een complex CMS te duiken om producten te bewerken.  Via een PIM-systeem is het mogelijk om alle productdata op één plek te verzamelen, te managen en te verrijken.

Daarnaast verkrijg je met een PIM-systeem ook extra inzicht doordat je niet meer in een .csv bestand werkt waarin je wel eens per ongeluk een rij kunt verwijderen. Een PIM-systeem scoort qua gebruiksvriendelijkheid wel een stuk beter.  Alle informatie is op één plek en toegankelijk voor alle betrokkenen. Dit is een gestructureerde manier om informatie binnen te krijgen en versnelt de verwerking van data aanzienlijk.

2. Flexibel inzetbare content

Met een PIM-systeem is jouw productinformatie flexibel inzetbaar en niet verbonden aan een e-commerce platform. Zo kun je de producttitels, beschrijvingen en afbeeldingen eenvoudig inzetten voor kanalen die buiten je webshop vallen, zoals een marketplace of social media. Voor je webwinkel kun je bijvoorbeeld instellen dat het PIM-systeem productafbeeldingen in een bepaald formaat laat zien. Wil je graag een papieren catalogus laten drukken? Dan kun je het PIM-systeem zo instellen dat de afbeeldingen met de juiste resolutie voor drukwerk worden verstuurd. Met een PIM-systeem beheer je al je productinformatie voor op een overzichtelijke plek.

3. Makkelijk samenwerken met leveranciers 

Veel webshops werken samen met verschillende leveranciers om hun assortiment samen te stellen. Elke leverancier levert productinformatie vaak op een zijn eigen manier aan. Als je dit handmatig moet doen, kost het enorm veel tijd om alles in de juiste bestandstypen en formaten te krijgen. Met een PIM-systeem kun je dit proces stroomlijnen door middel van regels op te stellen waardoor de leverancier weet hoe hij de informatie moet aanleveren.  Leveranciers leveren productinformatie vaak in grote aantallen aan via een .csv bestand of via een XML-feed. Met een goede inrichting van je PIM-systeem, kunnen deze altijd in één keer worden opgehaald en doorgezet naar je webshop zodat alle informatie er op de juiste manier inkomt. Hierdoor kunnen processen die soms maanden in beslag nemen veel sneller worden afgerond.

4. Productinformatie altijd compleet

Het aanbieden van de juiste, complete productinformatie is een vereiste voor het converteren van bezoekers naar klanten. Het komt bij handmatig werk wel eens voor dat je een afbeelding vergeet toe te voegen of de onvolledige omschrijving meestuurt. Dit kan bij de bezoeker een verkeerd beeld scheppen van een webshop die zijn zaken niet op orde heeft. Met een PIM-systeem verklein je de kans op fouten doordat er een aantal regels zijn die je zelf kunt instellen. Zo kun je bijvoorbeeld aangeven dat een product niet online kan komen zonder een productafbeelding en een omschrijving van een minimaal aantal karakters. Hiermee voorkom je dat er producten worden toegevoegd met fouten, wat weer in het voordeel van je merkbeleving werkt.

Meer weten over PIM?

Benieuwd naar wat een PIM-systeem kan betekenen voor jouw webshop? Download dan onze whitepaper! Ontdek hoe het inzetten van een PIM-systeem jouw B2B-bedrijf werk bespaart.