De populariteit van Black Friday groeit ieder jaar. Vooral in de B2C-wereld is Black Friday een waar begrip geworden. Consumenten struinen het internet af voor de beste deals en op radio en televisie hoor je allerlei commercials voorbij komen. Maar ook bij B2B-webshops groeit de populariteit van Black Friday. Wil jij ook profiteren van deze kortingsdag en zo op de radar komen van nieuwe klanten of resellers? Lees dan onze tien tips om je webshop te optimaliseren. 

1. Begin op tijd met de voorbereidingen

Zorg dat je op tijd begint met de voorbereidingen. Koopjesjagers zijn al ruim van tevoren op zoek naar de beste aanbiedingen. En dit zie je bij B2B-webshops ook steeds meer. Zorg daarom voor interessante aanbiedingen. Kijk niet alleen naar producten die je zelf kwijt wil, maar die ook echt interessant zijn voor je doelgroep. Laat daarom jouw klanten op tijd weten welke acties er zijn. Geef eventueel de optie dat jouw klanten nog een bericht krijgen wanneer de Black Friday actie daadwerkelijk is begonnen. Dit is ook een mooie kans om mailadressen van potentiële klanten te verzamelen Ook een aangepaste banner op de webshop is de ideale plaats om te laten zien dat Black Friday er op tijd aankomt. 

Je kunt ook een paar dagen van tevoren een aftelklok op je landingspagina of social media kanalen plaatsen. En natuurlijk kun je ook zo’n aftelklok in je e-mail plaatsen. Zo ziet iedereen dat jouw webshop op Black Friday nog eens moeten bekijken. Het is moeilijk aan te geven wat de tijdspanne hiervoor is. Dit is namelijk sterk afhankelijk van je niche en het type producten dat je verkoopt. Sommige producten worden bijvoorbeeld maar één keer per jaar vervangen. Je moet in zo’n geval al veel eerder beginnen met aankondigen van jouw acties. 

2. Het aanbieden van korting

Er zijn allerlei manieren om kortingen aan te bieden. Bijvoorbeeld met een kortingscode, of standaard korting op producten. Of misschien krijgt iemand korting bij een bulk aankoop. Wat je ook doet: zorg dat jouw klant het begrijpt. Communiceer het dus helder,maar denk ook na over klant(groep)specifieke kortingen. Bijvoorbeeld klanten die meer dan bestellingen hebben gedaan krijgen additionele kortingen van 10%. Bied de korting aan, bijvoorbeeld: 

  • Speciale actie vermelden in de banner
  • Productfoto’s voorzien van een kortingssticker of speciale Black Friday sticker
  • Leg de kortingsactie uit in de nieuwsbrief of op social media
  • Zorg dat de Black Friday producten gemakkelijk te vinden zijn – bijvoorbeeld op de homepage, het klikbaar maken van de banner of een duidelijke Black Friday tab in het menu
  • Laat bij het afrekenen het verschil van de korting zien, zodat bezoekers weten dat de korting is toegepast
  • Zorg dat de korting interessant is. Bezoekers verwachten hoge kortingen en interessante deals
  • Voeg een extra zin toe op de productpagina: ‘morgen kost dit product weer..’ zo creëer je het gevoel van urgentie bij je klanten. Morgen is de actie alweer voorbij! 
  • Gerichte e-mails sturen naar huidige klanten

3. Hoeveel klanten kun je verwachten?

Maak van tevoren een inschatting om te bepalen hoeveel klanten je ongeveer gaat krijgen. Ik hoor je denken, maar hoe doe ik dat dan? Dit kan natuurlijk best lastig zijn, zeker als je voor een keertje keer een actie hebt of wanneer je in een niche markt opereer. Maar door het maken van een inschatting, kun je beter bepalen of je webshop de stroom aan bezoekers aan kan. Bedenk hoeveel bezoek je normaal krijgt en probeer een schatting te maken. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Loopt je webshop niet vast bij een hoger aantal bezoekers? Controleer dit bijvoorbeeld bij je hostingpartij. Let ook goed op veranderingen in de configuratie. De cache wordt dan geleegd, waardoor mensen tijdelijk een tragere ervaring hebben op je webshop. 
  • Hoe groot is de kans dat deze klant later weer terugkomt op je website? 
  • Hoeveel bedrijven hebben producten uit jouw niche nodig (wat zou dus maximaal op je site moeten komen?) 
  • Heb je genoeg producten op voorraad? Producten die langer meegaan, kun je alvast groter inkopen. Als deze langer in je warehouse blijven liggen, is dat geen probleem. 
  • Wanneer is de korting viable? 

Wanneer je een schatting hebt gemaakt, kun je je webshop ook eenvoudiger klaarmaken voor de stroom bezoekers en weet je hoeveel producten je op voorraad moet hebben. Reken je op meer bezoekers dan de voorgaande jaren? Zorg er dan voor dat de techniek dit aankan. Laat je hierover adviseren bij je hostingprovider.

4. Probeer het aantal bezoekers te spreiden

Om te voorkomen dat iedereen tegelijkertijd naar de webshop gaat, is het beter om het aantal bezoekers te spreiden. Het grootste deel van de bezoekers komt waarschijnlijk via je nieuwsbrief en je social media berichten op je landingspagina terecht. Stuur de nieuwsbrief daarom op een ander moment dan wanneer je de berichten op social media deelt. Het is ook mogelijk om je nieuwsbrief in verschillende batches te versturen.

5. Check je snelheid

Een langzame shop is killing. Je Black Friday actie zal waarschijnlijk nieuwe potentiële klanten aantrekken. Als die terechtkomen op een langzame webshop, zullen ze niet snel nog een tweede keer langskomen. Hoe snel je webshop is, is vooral afhankelijk van je hosting provider. Tools zoals de Pagespeed test van Google geven je inzicht in de snelheid van jouw webshop.

Een hostingprovider die wij aanbevelen is Hypernode. Je kunt hier snel je pakket opschalen. Ook is het mogelijk om je pakket voor één of twee dagen op te schalen, zodat je webshop meer verkeer aan kan. Meer weten hierover? Neem gerust contact op met ons. 

6. Creëer een aantrekkelijke landingspagina voor Black Friday

Heb je al een opvallende Black Friday landingspagina ingesteld om de verkoop te optimaliseren? Je kunt je huidige webshop een Black Friday look geven, of er juist voor kiezen om een speciale Black Friday landingspagina te maken. Hier communiceer je duidelijk de acties en interessante deals op. Hoe aantrekkelijker deze landingspagina is, hoe beter. Zorg er dus voor dat het in één klap allemaal duidelijk is wat je te bieden hebt.

7. Optimaliseer de productpagina

Black Friday is hét moment om je productpagina’s nog eens kritisch te bekijken. Hoe is de beschrijving? Is het duidelijk dat de producten zijn afgeprijsd? En zijn er genoeg cross-selling mogelijkheden? Wil je hier meer over weten? Lees dan ons artikel: Hoe verhoog je de conversie van de productpagina?

Na afloop kun je natuurlijk ook nog veel optimaliseren. Bekijk welk gedrag je bezoekers vertonen en verbeter je website als je ziet dat er op bepaalde punten wordt afgehaakt.

8. Optimaliseer de checkout

Zorg ervoor dat je checkout proces zo is als mogelijk is. Black Friday shoppers kunnen erg wispelturig zijn. Er zijn zoveel kortingsacties en er is maar zo weinig tijd. Ze hebben echt geen zin om te stoeien met je checkout. Controleer de checkout flow daarom nog eens kritisch en vraag je af of het zo eenvoudig en snel mogelijk staat ingesteld. 

Wij raden aan een extensie toe te voegen die het checkout proces weergeeft op één pagina. Combineer deze eventueel met onze Postcode Service voor een snelle adresinvoer en je bent good to go.

9. Maak een back-up

Sla alles op wat je aan het doen bent, zoals je verwachtingen en ideeën Black Friday komt ieder jaar terug en je kunt een hoop gewoon hergebruiken volgend jaar. Het is daarnaast belangrijk om regelmatig een back-up te maken van de webshop, zeker wanneer je er aanpassingen in doet, zoals een Black Friday actie. Je moet er niet aan denken dat je webwinkel wordt gehackt en dat herstellen onmogelijk is. 

10. Track het bezoek

Zorg ervoor dat je alles kunt tracken op je webshop. Denk aan het aantal bezoekers op de webshop, maar ook op de social media kanalen en je advertenties. Bekijk ook hoe je nieuwsbrief wordt bekeken. De data die je registreert, is ideaal voor toekomstige marketing campagnes of voor opvolging van interessante partijen die tijdens het kortingfestival bij je hebben besteld. Zorg er daarom voor dat alle campagne pixels goed staan ingesteld en test dit vooraf ook.

Een handige tool om bezoek mee te tracken op je B2B-webshop, is SalesFeed. Je ziet dan ook wat voor een soort bedrijven je webshop bezoeken en zo weet je beter of je campagnes wel het juiste publiek aantrekken. Meer weten over deze tool? Neem gerust contact met ons op. We vertellen je er graag over.

Klaar voor Black Friday?

Is jouw webshop al klaar voor Black Friday? Wil je je webshop echt optimaliseren voor meer bezoek of is het tijd om jouw check-out pagina aan te pakken? Neem contact met ons op om Black Friday ook voor jou succesvol te laten zijn.