Het design kan je webshop maken of breken. Nu de wereld steeds digitaler wordt, is het verstandig om eens kritisch te kijken naar het design van jouw B2B-webshop. Bart Russchenberg, onze UX-designer en front-end developer geeft 10 handige tips om het design van jouw B2B-webshop te verbeteren.

Digitale wereld van B2B maakt inhaalslag

In 2020 werden veel bedrijven gedwongen om vooral online zaken te doen en dat heeft voor een grote veranderingen gezorgd. Het wordt steeds vanzelfsprekender om online je producten te kopen – ook je B2B-producten. En daarom gaan B2B-webshops een steeds prominentere rol aannemen in de wereld om ons heen. Voorheen waren de verwachtingen van B2B-webshops minder hoog, maar nu zijn veel mensen gewend geraakt aan een webshop die je binnen een paar muisklikken het product geeft dat je zoekt. Met name bij B2C-webshops zijn er in de afgelopen jaren flinke sprongen gemaakt wat betreft UX. Mensen die bestellen bij webshops zoals Bol.com, Amazon en Coolblue, verwachten een soortgelijke ervaring in een B2B-omgeving. En daarom is het zo ontzettend belangrijk dat jij als B2B-webshop meegaat met die digitale veranderingen.

Waarom wordt het design steeds belangrijker? 

Het design, of de User Experience (UX), van een webshop wordt met deze enorme veranderingen dus ook steeds belangrijker. Hoe gemakkelijk is een product bijvoorbeeld te vinden? Is het in één oogopslag duidelijk wat voor een bedrijf het is? Hoe is de checkout-ervaring? Snapt de gebruiker meteen wat hij moet doen? Zonder goed design loop je conversie-kansen en daarmee potentiële omzet mis.

Onze designtips

Wil jij een B2B-webshop die betrouwbaar oogt, je klanten daadwerkelijk verder helpt en voor een verhoogde conversie zorgt? Pas dan de volgende 10 designtips van onze UX-designer, Bart Russchenberg, toe.

1. Huur een UX-designer in

We geven in dit artikel veel verschillende tips, maar voor iedere tip geldt eigenlijk: het hangt af van de webshop. De ene B2B-webshop is de ander niet. Veel is afhankelijk van de USP’s van jouw webshop, je producten en het type klant dat je wilt aantrekken. Een goede UX-designer doet onderzoek binnen jouw specifieke markt en blijft in de gaten houden welke zaken verbetering nodig hebben. Je herkent een goede UX-designer als hij niet alleen kijkt naar de kleuren op de website, maar verder gaat dan dat. Zelf proberen kan natuurlijk ook, maar je loopt het risico dat je lang bezig bent, niet goed weet wat je moet doen en daardoor fouten maakt die bezoekers juist afstoten in plaats van aantrekken.

2. Je homepage is je etalage

Stel je voor: je loopt door een winkelstraat en je kijkt een etalage in. Dan zie je een paar dingen staan, waardoor jij besluit om de winkel in te gaan. Andersom werkt dat ook zo: een onduidelijke of vage etalage inspireert niet om naar binnen te gaan. Zo werkt het ook met jouw B2B-webshop. Laat goed zien wie je bent, wat je te bieden hebt, wat je doet en waar jouw B2B-webshop uniek in is. Is jouw service bijvoorbeeld meer solide dan die van je concurrent? Besteed daar dan aandacht aan. Bied je extra technische hulp voor jouw klanten? Maak dit dan duidelijk en zet het lekker groot neer. Hiermee trek je vooral nieuwe klanten aan. Heb je meerdere producten of productgroepen? Licht er dan enkele toe.

3. Vermeld je diensten op je homepage

Vertel kort op je homepage wie je bent en welke problemen jij oplost voor je klanten. Doe dit niet in een lange tekst van, maar houd het beknopt en maak het visueel, bijvoorbeeld met afbeeldingen, illustraties of iconen. Misschien richt je je op een specifieke tak bedrijven. Zet dit ook goed en zichtbaar op je website, speel bijvoorbeeld in op problemen die zij ervaren, plaats foto’s van soortgelijke bedrijven of plaats cases die herkenbaar zijn. Zo spreek je direct de juiste doelgroep aan en is de kans dat ze verder klikken groter.

4. Wat doe je met prijzen van producten?

B2B-webshops hebben vaak prijsafspraken met hun klanten. Ook zijn er veel B2B-webshops die hun prijzen afschermen, maar wel de catalogus beschikbaar maken. Het is een keuze om wel of niet te doen. Kijk vooral naar jouw klanten en wensen op dit vlak. Kies je ervoor om geen prijzen te vermelden? Maak dan je prospect goed duidelijk wat de voordelen zijn van de prijzen. Wees vooral niet bang om te testen. Je weet misschien niet wat het beste werkt voor jouw klanten

Voorbeeld uit de praktijk: Bij onze klant Q Plus zie je de prijzen wel en kun je zelfs zonder account producten bestellen. Maar meld je je wel aan, dan krijg je je persoonlijke kortingen te zien. Zie hieronder de twee verschillen.

Prijzen zonder korting voor de niet-ingelogde gebruiker

Prijzen met korting voor de ingelogde gebruiker

5. Zorg voor een stuk bewijs van jouw kwaliteit

Het koopproces bij B2B-webshops duurt doorgaans een stuk langer dan bij een B2C-webshop. Bij B2C-aankopen kan het gaan om impulsaankopen of is er vaak maar één persoon die beslist of het wordt gekocht of niet. Bij B2B zit het proces anders in elkaar en zijn er vaak meerdere mensen binnen het bedrijf die goedkeuring moeten geven voor de aankoop.

Eén van de werknemers kan jouw producten interessant vinden, maar de directie moet ook overtuigd worden. Zorg daarom voor een stukje bewijs op je website dat jij een betrouwbare partij bent. Plaats bijvoorbeeld testimonials, klantcases, logo’s van leveranciers of logo’s van andere klanten en laat op meerdere plekken op de site zien wie je bent en wat je doet. Zo maak je de beslissing al wat gemakkelijker.

6. Geef extra informatie bij jouw producten

Bij producten is het slim om extra informatie te plaatsen waar dat past. Denk aan handleidingen, whitepapers, specifieke tools en video’s. Hiermee laat je opnieuw zien wat jouw expertise is. Dit is belangrijk voor je B2B-webshop. De productinformatie moet van voldoende kwaliteit zijn voor B2B. Het mag best wat technischer en uitgebreider zijn. Als je product heel technisch is met allerlei attributen, dan kan het voor jouw klant interessant zijn om meer documentatie te lezen. Wil je echt scoren? Zorg er dan voor dat je nu al aan de slag gaat met video. Dit kan vaak moeilijk zijn om allemaal in een platform te verwerken. Je kunt daarom ook denken aan een PIM-Systeem.

7. Contactgegevens moeten zichtbaar zijn

Plaats je contactgegevens op een goed zichtbare plaats. Denk aan de footer, of aan de sidebar. Contactgegevens staan bij veel sites in de footer, dus dit is de plaats waar jouw klant ook zal zoeken. Wanneer producten ook af te halen zijn, kan een sidebar ook helpen om contactgegevens te plaatsen.

8. Gepersonaliseerde content

In het algemeen bestaat een website uit statische content. Zeker voor nieuwe klanten. Maar voor ingelogde klanten of terugkerende klanten kun je extra informatie geven. Zoals extra handleidingen en producten die mogelijk interessant zijn. Denk hierbij goed na over het type klanten die jouw webshop bezoeken. Wat weet je al over deze mensen? Zijn er groepen die je kunt herkennen? Met deze informatie kun je gerichtere content gaan maken en deze aanbieden aan de verschillende groepen klanten.

9. Producten niet op voorraad?

Bedenk goed wat je doet met producten die niet op voorraad zijn. Laat je deze wel zien? Verberg je ze? En als ze niet op voorraad zijn, zijn ze dan wel te bestellen via een backorder-systeem? Wanneer ze te bestellen zijn via een backorder-systeem, is het slim om de actuele voorraden niet in je categorie-pagina te zetten. Je plaatst dan bij de productinformatie een mededeling dat het momenteel niet op voorraad is, maar besteld moet worden en wat de levertijd is.

10. Design voor mobiel gebruik

Veel B2B-shops zijn gemaakt met de desktop-gebruiker in het achterhoofd. Steeds meer B2B-bedrijven maken echter ook veel gebruik van hun mobiel of tablet. Iemand die bij een kapotte machine staat, zal sneller zijn telefoon pakken om nieuwe onderdelen te bestellen dan iemand die de hele dag op kantoor zit. Er zijn ook steeds meer ondernemers die buiten werktijden om thuis op de bank nog even een bestelling willen plaatsen. Zorg dus voor een goed-functionerende mobiele webshop.

“Het mobiele verkeer is in de afgelopen 7 jaar met 222 procent gestegen” – Broadband Search

Steeds bedrijven kiezen voor een mobile-first aanpak. Hierbij wordt de mobiele versie van de site als de ‘hoofdversie’ gezien. De verwachting is dat dit de manier is waarop Google in de toekomst ook naar websites zal kijken. Het is dus ook voordelig voor de vindbaarheid van jouw B2B-webshop om genoeg te investeren in de mobiele versie.

Extra tips nodig?

Benieuwd naar tips specifiek voor je checkout-pagina? Hier publiceren we binnenkort een blog over. Houd ons in de gaten of meld je aan voor onze mailinglist om op de hoogte te blijven.

Conclusie

Je kunt een hoop doen op het gebied van design om jouw klanten beter te bereiken. Welke tips pas jij al toe? En waar zou je nog wat hulp bij kunnen gebruiken? Laat het ons weten. We horen graag van je!