Hoe werkt je brein tijdens het aankoopproces? Tips voor je webshop.

UX Design

Don’t make me think

Leestijd: 7 minuten

Bart

Bart
12 juli 2019

Het doel

In onderstaand voorbeeld pak ik een situatie uit het dagelijks leven, maar het principe geldt voor zowel B2C als B2B webshops.

 

Stel je hebt een e-commerce website waarbij je verschillende voedingsmiddelen aanbiedt. Dan wil je natuurlijk graag dat men deze producten ook afneemt. Elke bezoeker is in dit geval waardevol en je probeert zoveel mogelijk bezoekers naar je website te leiden.

 

Deze mensen komen via verschillende wegen binnen. Het kan zijn dat ze zich puur willen oriënteren. Het kan ook een terugkerende bezoeker zijn die graag een bestelling wil plaatsen.

 

Mensen komen dus naar je website met een doel. Dit doel, bijvoorbeeld het kopen van 4 Pink Lady appels, 2 citroenen en een pak melk speelt continu in de gedachten van de klant. Deze gedachten nemen dus een deel van de capaciteit van het brein in.

Capaciteit van het brein

Net als een computer heeft het menselijk brein ook een gelimiteerd vermogen om data te verwerken. Als er heel veel om ons heen gebeurt moeten we soms alle zeilen bijzetten om onze aandacht erbij te houden. De hoeveelheid aandacht die men kan opbrengen is onder te verdelen in: intrinsieke cognitieve lading en externe cognitieve lading.

 

De intrinsieke lading is te omschrijven als de benodigde capaciteit om het doel te bereiken en daarbij de mogelijkheid om nieuwe informatie te vergaren. 

 

De externe lading is eigenlijk alles wat de klant hierbij kan afleiden.

 

De intrinsieke lading (behalen van het doel) wil je als webshophouder zo veel mogelijk stimuleren door de externe lading weg te nemen. Het is niet altijd mogelijk om deze externe lading weg te nemen. Je kunt bijvoorbeeld een inkomend telefoongesprek niet tegenhouden, maar je kunt je website wel zo indelen dat deze helder en gemakkelijk in gebruik is. En hier komt het usability aspect bij kijken. Door de website gebruiksvriendelijk in te richten kun je ervoor zorgen dat de klant zijn/haar doel gemakkelijker kan bereiken.

Hulpmiddelen om het proces te verbeteren