TIG - De invasie van slimme speakers met voice control

RELEASE

De invasie van slimme speakers met voice control

Kimberly

Kimberly van Niele
23-07-2018

Het wordt al jaren geroepen, maar de slimme speakers komen er nu echt aan. Voice control technologie heeft de afgelopen jaren een flinke vaart genomen. In de Verenigde Staten zijn ze al over. En met de Google Home die dit jaar nog in Nederland wordt verwacht, is het een kwestie van tijd voor er ook in de meeste Nederlandse huiskamers zo’n ‘praatpaal’ staat. Leuk en aardig allemaal, maar gaat voice control echt ons leven op z’n kop zetten?

Wat is voice control?

Even terug naar het begin. Want wat is voice control nu eigenlijk? Voice control is een software waarmee jij je devices kunt besturen door middel van je stem. Je hebt het ongetwijfeld al een keer geprobeerd via je telefoon. Voice recognition is namelijk niet bepaald nieuw. Maar de mogelijkheden daarvan zijn tegenwoordig een stuk uitgebreider dan wat feitjes opzoeken in een zoekmachine. Waar je eerst vooral gebruik kon maken van voice search kun je met de nieuwste voice control devices hele interacties aangaan. Playlist samenstellen? Boodschappenlijstje maken? Producten afrekenen? Reken maar van yes!

Google Home

Veel keuze in voice assistants

In de toekomst zal voice control waarschijnlijk worden geïntegreerd in meerdere huishoudelijke apparaten. Maar voor nu moet je er nog apart device voor kopen. Deze zijn er in de vorm van een slimme speaker die met een kek design helemaal opgaat in de moderne huiskamer. De grootste spelers in de markt zijn Amazon met zijn Echo, de Google Home, Microsoft met zijn software Cortana en de Apple Siri. Hiervan lopen Microsoft en Apple echter een stuk achter op Amazon en Google.

  

Qua technologie staat Alexa voorop, maar Google is bezig met een inhaalslag. De functionaliteiten zijn nu nog voornamelijk op de Amerikaanse markt gericht, maar het zal niet lang duren voor deze virtuele assistenten ook in Nederland verkrijgbaar zijn. De testfase is al bijna afgerond. De verwachting is dat Google Home binnen maanden of misschien zelfs weken de Nederlandse markt betreedt. Maar als die dan eindelijk wordt uitgebracht, wat kun je er dan mee?

Next-level shoppen

In het begin zal het misschien worden gebruikt voor de basics zoals het opvragen van een weerbericht of het laatste nieuws. De assistants kunnen zelfs een grapje vertellen (een erg leuke functie) en zullen voor de ongeïnspireerde gebruiker vooral dienen als veredelde muziekspeaker. Maar deze assistants kunnen zoveel meer en die potentie wordt steeds verder uitgebreid.

 

Eerder dit jaar hielden wij nog een hackathon waarin we onderzochten hoe het online bestellen via stembesturing ging. De handelingen die een gebruiker moet uitvoeren verschillen significant van het bestellen met met muis en toetsenbord. Niet alleen omdat de gebruiker zijn wensen hardop kenbaar moet maken, maar ook omdat het nog de vraag is of een beeldscherm in alle gevallen noodzakelijk is. De virtuele assistants gebruiken nu hoofdzakelijk geen scherm. Indien nodig wordt additionele informatie getoond op een scherm in de buurt, zoals bijvoorbeeld je telefoon of smart TV. Even snel pizza bestellen? Daar heb je eigenlijk geen beeldscherm meer voor nodig.

pizza bestellen met alexa

The Internet of Things is geen verre toekomst meer

Ik verwacht dat in de nabije toekomst voice control wordt geïmplementeerd in vrijwel alle technologie die we gebruiken. Dit wordt de nieuwe manier van communiceren met onze devices. Dat kan zijn door middel van je telefoon, maar ook bijvoorbeeld een smartwatch, je thermosstaat of zelfs je koelkast. Apparaten die met elkaar en jou communiceren? Die toekomst is helemaal niet zo ver weg.

Dat voice control straks de nummer 1 manier van human computer interaction gaat worden staat zo goed als vast. En als virtuele assistenten zich gaan voordoen in de verschillende ruimte in een woning dan zal het niet lang duren voor onze communicatie met deze devices gaat veranderen. En daardoor dus ook onze manier van browsen.

Kimberly

Kimberly van Niele
Technisch Online Marketeer
kimberly.van.niele@tig.nl
020 2181 000