Langdurig bestelproces bij grijpvoorraad
Het grote magazijn van Shell wordt intern gebruikt door engineers en monteurs die bijvoorbeeld testopstellingen maken. Deze grijpvoorraad is vooral voor onderdelen die direct nodig zijn. Monteurs moesten zich bij het magazijn melden met een bestellijst om vervolgens te wachten tot de onderdelen bij elkaar werden verzameld. Het kwam regelmatig voor dat er vragen werden gesteld, dat kwam voornamelijk omdat er alleen een lijst met codes ter beschikking was. Hoewel veel van de medewerkers alle codes uit hun hoofd kenden, was het vaak lastig om te bepalen welk onderdeel nou echt geschikt was.

Geen actuele voorraadlijst
Ook was de voorraadlijst nooit actueel. Eén keer per week werd er een Excel-lijst verstuurd via het intranet. Het kwam hierdoor geregeld voor dat later in de week een engineer naar het magazijn ging en de onderdelen die hij nodig had niet meer beschikbaar waren, terwijl hij wel dacht dat ze er waren. Hierdoor ontstonden heikele situaties, zoals vertraging of het noodgedwongen aan moeten passen van lopende projecten.. Een enorme kostenpost dus!
Het doorfactureren van de kosten
Aan het einde van het jaar werden de kosten van het magazijn doorgefactureerd over alle afdelingen, maar dit was een oneerlijke verdeling. De ene afdeling maakte namelijk meer gebruik van het interne magazijn, dan de andere en toch moest iedereen evenveel bijdragen. Shell wilde daarom graag dat deze verdeling eerlijker werd.


Hulp van TIG: interne webshop
Is de bestelling geplaatst? Dan heeft de magazijnmedewerker de tijd om de onderdelen bij elkaar te zoeken. De engineer of monteur ontvangt een e-mail op het moment dat de bestelling klaarstaat. Zo hoeft hij niet onnodig bij het magazijn te wachten, maar kan hij ondertussen andere werkzaamheden uitvoeren.
Hoe kun je een B2B-webshop inzetten voor interne marketplaces?

Andere bijzondere features
Beschikbare voorraad
Het is in één oogopslag te zien hoeveel er beschikbaar is in het interne warehouse van Shell, zodat er geen onduidelijkheden ontstaan. De voorraad wordt automatisch aangepast. Zo weten de monteurs en engineers precies wat er op voorraad is en is het gemakkelijker om te schakelen.
Geen wachtwoord nodig
De gebruikers hebben geen gebruikersnaam en wachtwoord nodig om gebruik te maken van de interne webshop. Een e-mailadres van Shell voldoet. Hier wordt een unieke link naar gestuurd. Zo hoeft niemand ingewikkelde wachtwoorden te onthouden.
Gekoppeld aan interne systemen
De webshop is gekoppeld aan de interne systemen voor optimale prestaties. Hierdoor worden alle activiteiten en transacties die binnen de interne webshop plaatsvinden voor iedereen inzichtelijk. Het is dus ook meteen gemakkelijker om de gemaakte kosten eerlijker te verdelen.
Al eens gedacht aan een interne webshop voor jouw organisatie?
Geschikt voor het optimaliseren van interne processen. Meer weten? Neem contact met ons op!