BEST PRACTICES
10 tips om je webshop te optimaliseren voor Black Friday en de feestdagen

Kimberly
16-11-2018
Black Friday heeft de afgelopen jaren zijn intrede gedaan in Nederland. De kortingsdag, die oorspronkelijk uit de Verenigde Staten komt, wordt altijd gehouden op de eerste vrijdag na Thanksgiving. Ondanks dat deze dag geen traditionele waarde in Europa heeft doen retailers steeds vaker mee met de jaarlijkse koopgekte. Over de specifieke cijfers van Nederlandse retailers is nog niet veel bekend. Wel schreef Zakelijk Dagblad vorig jaar dat de grote webshops bol.com, Coolblue en Mediamarkt de hoogste omzet op één dag haalden op Black Friday. Daaruit kunnen we toch wel concluderen dat het de moeite waard is een keer aan deze internationale actiedag mee te doen.
Heel logisch is deze steeds groter wordende interesse in Black Friday niet. Een logische verklaring is dat Black Friday de grote uitverkoop vóór de feestdagen is. Want wie voor Sinterklaas en Kerst een voordelig cadeautje wilt scoren doet dat natuurlijk op Black Friday.
In deze 10 tips leg ik uit hoe je je webshop kunt voorbereiden op Black Friday. Mocht je vaker per jaar een grote drukte verwachten, bijvoorbeeld tijdens de uitverkoopperiode, dan kan het ook erg nuttig zijn om deze lijst er nog eens bij te pakken.

1. Begin op tijd met voorbereiden
Als je nog niet bent begonnen met de Black Friday voorbereidingen dan zou ik er toch snel aan beginnen. Black Friday is in Nederland intussen al zo’n begrip dat de echte koopjesjagers nu al gaan rondneuzen naar producten die ze willen aanschaffen. Laat je klanten daarom op tijd weten dat je meedoet aan de actiedag door dit te vermelden in je banner en geef eventueel de optie om een bericht te ontvangen zodra de sale start (goed voor je leadgeneratie).
Een paar dagen voor Black Friday kun je er zelfs voor kiezen een aftelklok op je landingspagina of social media kanalen te plaatsen. Dan is het lekker obvious dat zij op Black Friday nog eens je shop moeten bekijken.
2. Hoe ga je je korting aanbieden?
- De speciale actie weergeven in de banner.
- Productfoto’s voorzien een opvallende ‘kortingssticker’.
- Een uitleg van de kortingsactie te geven in de nieuwsbrief en op social media.
- De kortingsartikelen makkelijk vindbaar te maken. Bijvoorbeeld op je homepage of onder een duidelijk ‘Black Friday’ tabje.
- Bij het afrekenen nogmaals het verschil in korting te tonen zodat je bezoekers niet het gevoel hebben dat deze korting niet is toegepast.
3. Hoeveel klanten kun je verwachten?
Inschatten hoeveel bezoeker je shop gaat krijgen blijft altijd lastig. Vooral als dit je eerste Black Friday als merchants wordt. Toch is het echt te adviseren om een inschatting te maken, zodat je kunt nagaan of je webshop die toestroom van klanten wel aankan. Heb je wel genoeg producten op voorraad? Gaat je shop niet vastlopen bij teveel bezoekers? Door hier meer inzicht in te krijgen kun je eventuele lags bij bezoekers voorkomen.
Je kunt een inschatting maken door naar de historische data te kijken. Als je al eens hebt meegedaan aan Black Friday dan heb je al een goede indicatie. Daarnaast kun je ook kijken naar andere piekdagen in je omzetcijfers en dit als richtlijn aanhouden. Denk bijvoorbeeld aan de eerste dag van de uitverkoop of een andere kortingsdag.
Eenmaal een schatting in kaart gesteld kun je nagaan of je shop die enorme toestroom van klanten wel aankan. Het kan zijn dat je (tijdelijk) moet upgraden naar een ander hostingpakket om geen omzet mis te lopen.
4. Probeer het aantal bezoekers te spreiden
5. Check je snelheid
Een langzame shop is killing. Naast terugkerende klanten zal je ook een hoop nieuwe bezoekers aantrekken. Als die vervolgens terecht komen op een tergend trage site zullen ze niet snel een tweede keer komen.
De snelheid van je shop gaat hand in hand samen met de hosting capaciteit.
Heb je je hostingpakket niet geüpdatet of heb je je bezoekersaantallen verkeerd ingeschat? Dan kan dat maar zo de reden van je vertraging zijn. Ook het optimaliseren van je afbeeldingen of het verwijderen van onnodige extensies of plugins kunnen veel doen voor je pageload.
6. Creëer een stunning landingspagina
Heb je al een opvallende Black Friday landingspagina ingesteld om de verkoop te optimaliseren. Je kan je huidige pagina een Black Friday sausje geven of ervoor kiezen om voor je marketing campagnes een speciale Black Friday landingspagina te maken. Hier kan je duidelijk de actie communiceren en de interessantste deals tonen.
7. Optimaliseer de productpagina
Black Friday is hét moment om je productpagina’s nog eens kritisch te bekijken. Hebben ze een converterende beschrijving? Is er een manier waarop je ze kan optimaliseren? Een vooral bij actieproducten: is het duidelijk dat deze producten afgeprijsd zijn?
Ga na wat je populairste producten zijn en zorg ervoor dat er voldoende voorraad beschikbaar is. Ook kun je de productpagina optimaliseren door cross-selling te stimuleren. Koop je klant een set handschoenen? Dan is een matchende muts misschien ook interessant.
8. Optimaliseer de checkout
Zorg ervoor dat je checkout proces zo is als mogelijk is. Black Friday shoppers kunnen erg wispelturig zijn. Er zijn zoveel kortingsacties en er is maar zo weinig tijd. Ze hebben echt geen zin om te stoeien met je checkout. Controleer de checkout flow daarom nog eens kritisch en vraag je af of het zo eenvoudig en snel mogelijk staat ingesteld.
Wij raden aan een extensie toe te voegen die het checkout proces weergeeft op één pagina. Combineer deze eventueel met onze Postcode Service voor een snelle adresinvoer en je bent good to go.
9. Maak van alles een back-up
Maak een back-up van alles wat je hebt gedaan aan voorbereiding. Bedenk dat Black Friday een jaarlijks event is. Grote kans dat je een deel van je voorbereidingen volgend jaar kan hergebruiken.
Daarnaast is het hebben van een back-up van je shop iets wat je altijd moet overwegen. Stel je shop ligt eruit en je wilt deze weer snel werkend krijgen, dan kan een back-up je daar heel goed mee helpen. Nieuwsgierig hoe wij dit aanpakken? Maak eens een praatje met Kasper, die kan je er alles over vertellen.
10. Klaar om alle traffic te tracken?
Zorg er ten slotte voor dat je alles kan tracken. Denk aan het tracken van je aantal bezoekers, social media analytics, je ads, conversies etc. Op een dag als Black Friday kun je veel data verzamelen die je kunt gebruiken als basis voor toekomstige marketing campagnes. Het perfecte moment om te onderzoeken welke producten in trek zijn of waar je klanten vandaan komen. bovendien kun je diezelfde klanten later met een retargeting campagne opnieuw enthousiast maken voor een aankoop.
Volgend jaar zal je een beter startpunt hebben omdat je de data van het jaar daarvoor kan gebruiken als basis. Wat heb je toen allemaal gedaan en wat werkte wel en wat niet? Door dit jaarlijks bij te houden kun je elk jaar je marketingstrategie optimaliseren zodat je business kan groeien. Succes!